EBBE-profiel Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineers willen, weten en kunnen
Toelichting voor gebruik van het EBBE-profiel in het onderwijsEBBE-profiel Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineers willen, weten en kunnen
Toelichting voor gebruik van het EBBE-profiel in het onderwijsSamenvatting
Onderdeel van het project: Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineer EBBE.
De wereld snakt naar professionals die actief willen en kunnen bijdragen aan de energietransitie. Windesheim is een door de samenleving bekostigde onderwijsinstelling. In het licht daarvan is het niet meer dan logisch dat wij studenten opleiden die een positieve bijdrage leveren in maatschappelijke transities zoals de energietransitie. Docenten kunnen het verschil maken en eraan bijdragen dat de komende lichting afgestudeerden de energietransitie waarmaakt. Maar wat is daar in ons onderwijs voor nodig? Wat moeten toekomstige professionals weten en kunnen zodat ze baankansen blijven hebben? In het kader van een Senior Fellow Comeniusbeurs is onderzoek uitgevoerd naar hoe het profiel van een Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineer (EBBE) er uit zou moeten zien om de energietransitie te bewerkstelligen. Het onderzoek is uitgevoerd door docent-onderzoekers en onderzoekers van het lectoraat Energietransitie in samenwerking met docenten van het Domein Techniek en ICT van Windesheim. Het EBBE-profiel is met behulp van input uit alle opleidingen van het Domein Techniek van Windesheim tot stand gekomen, gevalideerd met professionals in de beroepspraktijk en geverifieerd en verrijkt aan de hand van modellen uit de literatuur. Dit schrijven is een nadere toelichting van het EBBE-profiel voor docenten in het domein Techniek om het onderwijs EBBE-fit te maken. Het is geen complete gids met kant-en-klaar onderwijs, maar geeft tips en voorbeelden om als docent mee aan het werk te kunnen gaan om het eigen onderwijs toekomstproof te maken.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Domein Techniek |
Lectoraat | Energietransitie |
Datum | 2023-06-20 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |