De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samen slimmer

Samenvatting

Dit onderzoek is gedaan bij Staatsbosbeheer, tegen de achtergrond van ingrijpende veranderingen. De veranderingen noodzaken de organisatie om het innovatief vermogen te ontwikkelen, ofwel kennisproductief te worden. Om de vraag te onderzoeken of communities of practice (CoP’s) hieraan een bijdrage zouden kunnen leveren, heeft de onderzoeker een strategie opgezet om CoP’s te faciliteren. Achttien gemotiveerde boswachters en beheerders bogen zich in twee CoP’s over een opgave uit het nieuwe ondernemingsplan, samen met een begeleider. De CoP’s vormden de ontwerpoplossing in een ontwerpgericht onderzoek over de volgende vraag: Wat is de bijdrage van CoP’s aan de kennisproductiviteit van Staatsbosbeheer? Voor de ontwerpoplossing zijn uitgangspunten van CoP’s (Bood &Coenders, 2004) gecombineerd met ontwerpprincipes voor innovatie (Verdonschot, 2009). Kennisproductiviteit is in beeld gebracht via waardecreatieverhalen van de deelnemers (Wenger, Trayner & De Laat, 2011). Daarnaast heeft de onderzoeker geobserveerd op waardecreatie en teamleergedrag (Savelsbergh, Poell & Van der Heijden, 2010). De begeleiders van de CoP’s fungeerden als bètatester. De CoP’s leverden alle deelnemers waarde op; het waargenomen teamleergedrag was beperkt. De bijdrage van CoP’s aan de kennisproductiviteit van Staatsbosbeheer, ligt vooral in het treffen van gemotiveerde collega’s. Het samen in gesprek gaan, verkennen en onderzoeken van de opgave uit het nieuwe ondernemingsplan, leidt tot internalisatie van die opgave. De CoP’s helpen zo de organisatie vooruit.

Toon meer
OrganisatieAeres Hogeschool
Opleiding
InstituutLeren en Innoveren
Lectoraat
PartnersStoas Wageningen Vilentum Hogeschool
Staatsbosbeheer
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk