De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Studenten met docenten in een lerende gemeenschap

Studenten met docenten in een lerende gemeenschap

Samenvatting

De transities in het sociale domein vragen om een andere sociale professional en daarmee ook om een andere manier van opleiden. Kennisconstructie en leren in gemeenschappen is belangrijk en zorgt voor de diversiteit om werkbare oplossingen te creëren voor complexe vraagstukken. In dit exploratieve praktijkonderzoek worden de collectieve leerkenmerken beschreven van een lerende gemeenschap van studenten en docenten. Er is in kaart gebracht wat de deelnemers in dit proces hebben gewaardeerd. Gedurende een half jaar zijn de gezamenlijke leeractiviteiten wekelijks beschreven en zijn docenten, studenten en opdrachtgevers (uit de praktijk) bevraagd. Vier dimensies zijn gebruikt om het collectieve leren te expliciteren. Het opbouwen van een lerende gemeenschap (1) is vooral het gevolg van dialoog en gezamenlijke activiteiten. Het bevordert de onderlinge gelijkwaardigheid. Kennis leren delen (2) gebeurt vooral tijdens gezamenlijke presentaties en regelmatige evaluaties maar wordt door studenten en docenten nog weinig benut. Het uitvoeren van collectieve acties (3) gebeurt in projectgroepen en het werken aan echte opdrachten. De belangrijkste leeropbrengst (4) die studenten en docenten benoemen is het ervaren van het gezamenlijke leerproces. De opbouw van een lerende gemeenschap en de ervaren gelijkwaardigheid van studenten en docenten worden het meest gewaardeerd en geven daarmee mogelijk handvatten voor verder vormgeven van leergemeenschappen in het onderwijs in de toekomst.

Toon meer
OrganisatieAeres Hogeschool
Opleiding
InstituutLeren en Innoveren
Lectoraat
PartnersStoas Wageningen Vilentum Hogeschool
Hogeschool Arnhem en Nijmegen
Gepubliceerd in
Jaar2015
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk