De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De invloed van ondernemende didactiek op de self-efficacay overtuigingen van leerlingen tijdens algemeen vormende vakken

De invloed van ondernemende didactiek op de self-efficacay overtuigingen van leerlingen tijdens algemeen vormende vakken

Samenvatting

Een ondernemende houding is onmisbaar voor werknemers van de toekomst. Daarom is er in het onderwijs veel aandacht voor het stimuleren van ondernemende vaardigheden. Self-efficacy overtuigingen vormen de basis van ondernemend gedrag. Om docenten te ondersteunen in het creëren van een ondernemende leeromgeving werd het didactisch model Self-efficacy in een ondernemende leeromgeving ontworpen. In dit onderzoek werd de invloed van het didactisch model op de ondernemende self-efficacy overtuigingen van leerlingen onderzocht. Twee klassen (n=49, 13-15 jaar) uit leerjaar twee van de theoretische leerweg kregen gedurende zes weken tijdens verschillende vakken les aan de hand van het didactisch model met als doel de ondernemende self-efficacy van leerlingen positief te beïnvloeden. Voor, tijdens en na de interventie werden gegevens verzameld over de ervaren interventie en over de self-efficacy van leerlingen. Aanvullend werden observaties van docenten verzameld die inzicht gaven in concreet ondernemend gedrag van leerlingen. De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat hoewel leerlingen onderdelen van de interventie sterk ervaren hebben en docenten meer ondernemend gedrag hebben waargenomen, er gedurende de interventie geen significante verandering heeft plaatsgevonden in de ondernemende self-efficacy van leerlingen. Er zijn indicaties dat een langdurige inzet van de interventie een mogelijk significant effect kan hebben.

Toon meer
OrganisatieAeres Hogeschool
InstituutLeren en Innoveren
PartnersAeres Hogeschool Wageningen
CSG Het Streek Ede
Gepubliceerd in
Datum2017-05-31
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk