De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Effectieve strategieën voor de dialoog in de klas op de Christelijke Hogeschool Ede

Effectieve strategieën voor de dialoog in de klas op de Christelijke Hogeschool Ede

Samenvatting

De Christelijke Hogeschool wil dat docenten dialogisch onderwijs geven. De dialoog is een van de interventies die het leren van de student ondersteunt. Een dialoog dient de eigenschappen wachten, luisteren en vragen te bevatten. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag welke effectieve strategieën in dialogisch leren docenten gebruiken om dialoog te hebben in een taakgroep. Om te inventariseren wat docenten zelf zeggen te gebruiken zijn intercollegiale bijeenkomsten ingezet. Voor de beantwoording van de vraag wat waar te nemen is aan effectieve strategieën die de docent inzet, zijn videofragmenten van taakgroepen gebruikt. Vier docenten van de afdeling Verpleegkunde hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Er is gevonden dat docenten zeggen effectieve strategieën in te zetten, voornamelijk vallend onder de categorieën luisteren en vragen. Daarnaast is in de taakgroep ook waar te nemen dat docenten effectieve strategieën inzetten, voornamelijk vallend onder de categorieën luisteren en vragen. Op basis hiervan is aan te bevelen dat een professionaliseringstraject insteekt op het belang van wachten tijdens de dialoog. Vervolgonderzoek kan zich richten op de vraag in hoeverre studenten ervaren dat er op een dialogische wijze les wordt gegeven in een taakgroep.

Toon meer
OrganisatieAeres Hogeschool
Opleiding
InstituutLeren en Innoveren
Lectoraat
PartnersAeres Hogeschool Wageningen
Christelijke Hogeschool Ede
Gepubliceerd in
Datum2017-05-31
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk