De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

State of the art : interventies voorbereidend schrijven bij oudste kleuters

Rechten:

State of the art : interventies voorbereidend schrijven bij oudste kleuters

Rechten:

Samenvatting

Schrijven is nog steeds het meest gebruikte schriftelijke communicatiemiddel. Uit de internationale literatuur wordt duide lijk dat in het onderwijs 5 tot 27% van de kinderen op school niet voldoende mee komen met hun leeftijdsgenoten door problemen bij het schrijven. Een oorzaak van schrijfproblemen kan zijn dat een kind te laat de nodige begeleiding heeft gehad op school, waardoor hij/zij zichzelf in de kleuterklas al verkeerde vaardigheden heeft aangeleerd. Wereldwijd vormen handschriftproblemen de meest voorkomende reden voor verwijzing van kinderen naar ergotherapie. Tijdige screening in groep twee, om in kaart te brengen of kinderen klaar zijn om te gaan leren schrijven (writing readiness), is daarom belangrijk. Uit het werkveld kwam de vraag naar een valide signaleringsinstrument dat in het onderwijs gebruikt kan worden. Daarom is gestart met het ontwikkelen van de Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC). Bij kinderen met onvoldoende ‘writing readiness’ geeft dit meetinstrument gerichte informatie aan leerkrachten, ouders en therapeuten welke aspecten van het (voorbereidend)schrijven te stimuleren. Om de huidige state of the art in kaart te brengen heeft het projectteam een systematische review uitgevoerd naar interventies op dit gebied.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingErgotherapie
AfdelingGezondheid
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk