De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Voedingsadviezen voor een optimale(re) darmwerking

Rechten:

Voedingsadviezen voor een optimale(re) darmwerking

Rechten:

Samenvatting

De probleemstelling luidt als volgt: Welke voedingsadviezen zijn er nodig om de darmwand en darmflora zo optimaal mogelijk te voeden? Darmwand De darmwand is opgebouwd uit diverse lagen. Het darmepitheel is bezet met slijmbekercellen, die slijm produceren. Een stevige laag slijm is van belang voor de beschermde barrière van alle slijmvliezen in het lichaam. Slijm bestaat voor het grootste deel uit mucines. Deze vormen de hechtplaats van darmbacteriën. Nutriënten die een beschermende werking hebben op de darmwand zijn onder andere: arginine, B-vitamines, calcium, co-enzym Q10, glutamine, glutathion, magnesium, omega-3 vetzuren, selenium, vitamine A, C, E, K, ijzer en zink. Darmflora De darmflora bevat zowel aërobe als anaërobe bacteriën die gehecht zitten aan de receptoren van de darm. Deze bacteriën zijn in staat invloed uit te oefenen op een vernieuwing van de enterocyten. Voedingsvezels vormen de voedingsbron voor darmbacteriën. Bacteriën zetten de oplosbare voedingsvezels om in korte keten vetzuren (zoals acetaat, butyraat en propionaat). Nutriënten die een beschermende werking hebben op de darmflora zijn onder andere: voedingsvezels, melkzuurbacteriën en korte keten vetzuren. Voedingsvezels Voedingsvezels zijn onder te verdelen in oplosbare en onoplosbare voedingsvezels. Oplosbare voedingsvezels zoals pectine, gommen, inuline en oligosacchariden zorgen onder andere voor verlaging van de pH in de dikke darm en bevorderen het ontstaan van korte keten vetzuren. Onoplosbare voedingsvezels zoals cellulose, lignine en de meeste soorten hemicellulose zorgen ervoor dat de passagetijd wordt verkort en bevorderen de absorptie van water in de dikke darm. Beide soorten voedingsvezels zorgen voor een goede darmregulatie. Voor volwassenen geldt 3,4 gram vezel per MJ energie in de voeding. Wij adviseren mensen met lichte darmproblemen minimaal 30-40 gram voedingsvezels per dag, bij voorkeur uit fruit, granen, groenten en peulvruchten. Prebiotica Een prebioticum is een oplosbare voedingsvezel die selectief de groei of activiteit van gunstige darmbacteriën bevordert, waardoor schadelijke darmbacteriën minder kans krijgen zich te ontwikkelen. 3 Voedingsadviezen voor een optimale(re) darmwerking Factoren die het effect van het voedingsadvies mede bepalen Naast voeding spelen voldoende ontspanning en lichaamsbeweging een belangrijke rol bij cliënten met lichte darmproblemen. Ook dient voldoende aandacht te worden besteed aan factoren omtrent het eten. Aan de hand van een klachtenregistratieformulier kan de ernst en de mogelijke oorzaak van de klachten worden bepaald. Dit formulier kunt u als leidraad gebruiken, zowel tijdens het intakegesprek als na enkele weken ter evaluatie. Optimaal voedingsadvies bij lichte darmproblemen Wij hebben rekening gehouden met stoffen die essentieel zijn voor het behoud of herstel van de darmwand en darmflora bij cliënten met lichte darmproblemen. De belangrijkste aanpassingen zijn: verhoging van de hoeveelheid groente, wekelijks peulvruchten eten en dagelijks zure melkproducten en noten, pitten en zaden consumeren. Aanvullende onderzoeken bij lichte darmproblemen Wij raden aan om bij cliënten met lichte darmproblemen een ontlastingsonderzoek te laten verrichten. De uitslag geeft inzicht in een deel van de aanwezige darmflora en de mate van vertering. Ook kan het zinvol zijn om een gericht bloedonderzoek te laten uitvoeren om vast te stellen of er een voedselovergevoeligheid bestaat. De darm is immers het belangrijkste onderdeel van het immuunsysteem.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2007
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk