De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Oplossingen voor een optimaal monsteringproces binnen de Nederlandse confectie : resultaten toepassen op het monsteringproces bij CS Group

Rechten:

Oplossingen voor een optimaal monsteringproces binnen de Nederlandse confectie : resultaten toepassen op het monsteringproces bij CS Group

Rechten:

Samenvatting

Voor veel Nederlandse confectiebedrijven is het ontwikkelen van prototypes erg belangrijk, naar aanleiding van de presentatie van een model wordt vaak een cruciale beslissing gemaakt; namelijk het wel dan niet plaatsen van een order. De onderzoeksvraag voor deze scriptie luidt; ‘Welke mogelijkheden zijn er om het monsteringproces zo optimaal mogelijk te maken voor bedrijven die zich bewegen op de markt van de Nederlandse confectie? Hoe kan dit toegepast worden op de organisatie van CS Group?’ Om een goed beeld te krijgen van monstering in Nederlandse confectiebedrijven is CS Group onder de loep genomen maar ook andere bedrijven, te weten: Hunkemöller, McGregor en JSI kwamen aan bod. Het biedt nieuwe perspectieven als gekeken wordt naar hoe anderen hun monsteringproces regelen. Er worden verschillende manieren gegeven om een collectie te presenteren. Allen toepasbaar op zowel een private label, merk als toeleverancier. Deze manieren lopen uiteen en een aantal manieren zijn; tekeningen maken, gebruik maken van een 3D Designsysteem, monsters maken in Nederland en het buitenland en koopmonsters inzetten. Het werken met koopmonster kent veel ethische en praktische bezwaren bij het verkopen aan klanten. Monsters maken voor een collectie is een dure aangelegenheid als slechts een klein deel als order wordt opgenomen. Hier is wellicht een 3D programma waar modellen gecreëerd kunnen worden een veel beter alternatief. Bovenal kan gezegd worden dat een programma als dit de toekomst is. Mede door het grote aanbod dat gegeven kan worden aan de klant is dit een goede oplossing om alle klanten een optimale keuze te geven. In Nederland is, mede door het hoge arbeidsloon, monsters maken een dure aangelegenheid. In het buitenland en dan specifiek in landen als Turkije, Bulgarije, Macedonië en China is dit allemaal veel goedkoper. Wel zijn de kosten van het verzenden relatief hoog als er twee maal gebruik wordt gemaakt van een koeriersdienst. Daarom is het noodzaak gebruik te maken van, bij de meeste confectiebedrijven aanwezige, bestaande transportroutes en deze eventueel aan te vullen met één koeriersdienst. Communicatie met de buitenlandse ateliers verloopt niet altijd vlekkeloos er zijn nog veel aandachtspunten op dit gebied. Qua communicatie intern bij CS Group is er onduidelijkheid over het monsteringbeleid, er wordt niet met planningen gewerkt. Dan is er nog het punt van de calculaties, er wordt maar een fractie van de kosten doorbelast aan de klant. Tot slot moet ook nog het punt van orders plaatsen worden aangekaart; monsters worden niet opgemaakt in de ateliers waar later de order geplaatst wordt (CMT basis). De belangrijkste aanbevelingen voor CS Group van dit rapport zijn: • Een collectie maken met behulp van software • Monstering volledig naar het buitenland verplaatsen • Opvoeden van ateliers in het buitenland voor een betere samenwerking • Vaker en voor langere periode een medewerker in buitenlandse ateliers aanwezig zijn • Duidelijke planningen maken aan het begin van het seizoen, intern en extern • Medewerkers CS Group meer inzicht geven in monsteringbeleid en bijbehorende kosten • Monsters opmaken in ateliers waar de order geplaatst wordt en hier voordeel mee doen • Correcte kosten monster in calculatie gebruiken • Geen gebruik meer maken van koopmonsters

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2008
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk