De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De verkoop van kleding in supermarkten

Rechten:

De verkoop van kleding in supermarkten

Rechten:

Samenvatting

Dit rapport is een onderzoek naar de verkoop van kleding in supermarkten. De probleemstelling van dit rapport luidt `de verkoop van kleding in de Nederlandse supermarkten´. Om antwoord te kunnen geven op deze probleemstelling is er begonnen met een onderzoek naar de Nederlandse supermarkten. Er is gekozen voor een onderzoek naar 3 supermarkten, Albert Heijn, Dirk van den Broek en Aldi. Om een goed beeld te krijgen van deze 3 supermarkten, is de geschiedenis en het assortiment van de bedrijven onder de loep genomen. Er is voor deze 3 bedrijven gekozen omdat alle bedrijven zich in een ander prijssegment bevinden. Ook buitenlandse supermarkten zijn geanalyseerd. Deze supermarkten, die belangrijk zijn voor de supermarkt branche bevinden zich in Frankrijk, Engeland, Amerika en Duitsland. De supermarkten zijn voorlopers van het aanbieden van een breedassortiment aan non-foodproducten. Om tot een goed advies te komen, zijn de concurrenten van de supermarkten weergegeven. Deze concurrenten zijn geselecteerd op basis van hun assortiment,kwaliteit en prijssegment. Door 2 items uit te kiezen en vervolgens te onderzoeken wat de verkoopprijs van deze items is bij de verschillende concurrenten, kan er een goede prijsvergelijking gemaakt worden. Tevens kunnen deze bedrijven geplaatst worden in een positioneringsmatrix. Trends kunnen invloed uitoefenen op het koopgedrag van de consument. De consument is niet meer merkgetrouw en wil snel iets anders. Dit is voordelig voor de supermarkten. De klant is nu sneller bereidt om van hun vertrouwde merk af te stappen en iets nieuws te proberen, zoals het kopen van kleding bij de supermarkten. Door bedrijfsleiders van verschillende supermarkten en filialen te interviewen, kan er rekening worden gehouden met de bijkomstigheden van de verkoop van kleding. Dit kan meegenomen worden in het eindadvies. Niet alle managers reageerden enthousiast op het introduceren van een vast assortiment aan kleding. Om een goed beeld van de consument te krijgen, is er een enquête gehouden. Deze enquête is gehouden onder mannen en vrouwen vanaf 18 jaar. Er hebben 70 mensen deelgenomen aan de enquête. 71% van de ondervraagden kopen op dit moment geen kleding in de supermarkten. Door de enquête is duidelijk geworden waardoor de consument niet zo snel een kledingstuk in de supermarkt zou kopen. Het introduceren van een vaste collectie is voor de Albert Heijn en Dirk van den Broek aantrekkelijk. Voor de Aldi is dit geen optie. De klanten van Aldi zijn altijd op zoek naar aanbiedingen en koopjes. Door een vaste collectie aan te bieden is het verrassingseffect weg.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2008
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk