De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Diabetes type 1 op basisscholen : aan welke praktische handvatten hebben leerkrachten behoefte?

Rechten:

Diabetes type 1 op basisscholen : aan welke praktische handvatten hebben leerkrachten behoefte?

Rechten:

Samenvatting

Achtergrond: Nederland telt op dit moment 12.000 kinderen met diabetes. Deze groep groeit jaarlijks met zo’n 600 kinderen. Uit een wereldwijd onderzoek bleek dat zes op de tien kinderen met diabetes problemen ervaren op school. Op sommige scholen in Nederland werden kinderen met diabetes geweigerd of moest een kind van school af als het diabetes had, omdat leerkrachten van scholen de begeleiding als lastig kunnen ervaren. Een kind met diabetes kan op school net zo goed functioneren als een gezond kind, als de leerkrachten over goede informatie beschikken. Van kinderen met diabetes die op de basisschool zitten, vernam ook de diabetespoli van het MCA dat er door leerkrachten niet altijd rekening met hen werd gehouden, met name bij speciale gelegenheden zoals traktaties, schoolreisjes, sportactiviteiten en paas-kerstontbijt. Dit was de reden voor de diabetespoli van het MCA om te willen onderzoeken waar de knelpunten liggen. Doel: In opdracht van de diabetespoli van het Medisch Centrum Alkmaar (MCA) werd onderzocht of leerkrachten van basisscholen behoefte hebben aan praktische handvatten om kinderen met diabetes type 1 beter te kunnen begeleiden. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek werd er een adviesrapport samengesteld voor de diabetespoli van het MCA. Methoden: Door middel van een schriftelijke gestandaardiseerde enquête werd een kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder leerkrachten van basisscholen waar kinderen met diabetes type 1 opzitten. Als onderbouwing voor het adviesrapport is er gebruik gemaakt van recente wetenschappelijke literatuur over diabetes mellitus type 1 en de invloeden van voeding, lichamelijke inspanning en stress op de bloedsuikerspiegel. Om de anonimiteit van de scholen te waarborgen werd het adviesrapport onder embargo geplaatst. De resultaten werden verwerkt met behulp van Excell en SPSS. Resultaten: De respons van de aangeschreven 32 basisscholen was 20. Hetgeen resulteerde in 26 geretourneerde enquêtes betreffende 22 kinderen met diabetes type 1. Twee scholen hebben 2 kinderen met diabetes type 1 op school, voor wie elk 1 enquête was ingevuld en van 4 scholen hebben 2 verschillende respondenten een enquête ingevuld over hetzelfde kind. De opvallendste resultaten waren dat 70 % van de kinderen met diabetes type 1 niet zijn/haar bloedsuikerwaarde meet vóór aanvang van een sportactiviteit en dat een deel van de respondenten niet goed wist hoe te handelen als het kind in een hypoglycemie verkeerde. Conclusie: Uit het onderzoek is gebleken dat er bij leerkrachten van basisscholen behoefte is aan informatie over verschillende onderwerpen met betrekking tot diabetes type 1, in de vorm van een brochure. Er is het meeste behoefte aan informatie over: traktaties & paas-kerstontbijt, sport en voeding in het algemeen bij diabetes type 1. Dit kwam overeen met de knelpunten die de kinderen met diabetes type 1 op de diabetespoli hadden aangegeven.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk