De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Studenten met NLD in het Middelbaar Beroepsonderwijs : de behoeften van studenten met Non-verbal Learning Disabilities met betrekking tot hun leeromgeving in het Middelbaar Beroepsonderwijs

Rechten:

Studenten met NLD in het Middelbaar Beroepsonderwijs : de behoeften van studenten met Non-verbal Learning Disabilities met betrekking tot hun leeromgeving in het Middelbaar Beroepsonderwijs

Rechten:

Samenvatting

Jongeren en jongvolwassenen zijn prima in staat een MBO-opleiding met succes af te ronden, mits de begeleiding vanuit school goed aangepast is op de behoeften van de student met NLD. Belangrijk is dus dat de school ervoor open staat te kijken naar wat de student met NLD nodig heeft. De MBO scholen werken vanaf 2010 allemaal volgens het competentiegricht leren. Deze nieuwe manier van leren en het vormgeven van het onderwijs heeft voor- en nadelen voor de student met NLD. Wanneer een docent een student met NLD in de klas krijgt, is het essentieel dat de docent te weten komt wat de sterke en zwakke kanten zijn van de betreffende student. De docent moet dus goed geïnformeerd worden door de student zelf, de ouders en/of de vorige docent. Ook moet de docent zich verdiepen in de stoornis, wel met in zijn achterhoofd dat de stoornis zich bij iedereen anders kan uiten. De docent zal het dus zelf moeten ervaren en moeten uitproberen wat wel en niet werkt. Er zijn enkele valkuilen waar de docent zich bewust van moet zijn. Zo zijn studenten met NLD verbaal erg sterk. Hierdoor kan het zijn dat de docent denkt dat het allemaal wel meevalt met de stoornis of dat de student aandacht wil trekken door het stellen van vele vragen. Wanneer een student met NLD er baat bij heeft kunnen er aanpassingen in het onderwijs gedaan worden wat betreft de pedagogische stijl, de didactiek en de leerstof. Hierbij is ook weer belangrijk dat er gekeken wordt naar de individuele student met NLD. Er wordt studenten met NLD aangeraden op hun stageadres te zeggen dat ze NLD hebben en wat zijn/haar sterke en zwakke kanten zijn. Dit zorgt voor begrip en een betere begeleiding. Het is niet bij voorbaat te zeggen welke beroepen wel en niet geschikt zijn voor personen met NLD. Dit hangt ook weer af van de sterke en zwakke kanten van de persoon. En natuurlijk ook van de eigen interesses.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk