De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het integreren van Meervoudige Intelligentie op basisschool ‘De Zwaluw’ : onderzoek naar wat er nodig is om Meervoudige Intelligentie te integreren in het lesprogramma van basisschool ‘De Zwaluw’

Rechten:

Het integreren van Meervoudige Intelligentie op basisschool ‘De Zwaluw’ : onderzoek naar wat er nodig is om Meervoudige Intelligentie te integreren in het lesprogramma van basisschool ‘De Zwaluw’

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van basisschool ‘De Zwaluw’ in Nes aan de Amstel. Binnen het onderzoek staat de volgende probleemstelling centraal: ‘Welke voorwaarden zijn er volgens de leerkrachten van basisschool ‘De Zwaluw’ nodig om onderwijs aan de hand van Meervoudige Intelligentie te integreren in het lesprogramma?’ De probleemstelling is gespecificeerd in de volgende deelvragen: 1. ‘Wat is Meervoudige Intelligentie?’ ; 2. ‘Welke beginsituatie is er bij de leerlingen nodig om onderwijs aan de hand van de Meervoudige Intelligentie te kunnen geven?’ ; 3. ‘Wat vraagt Meervoudige Intelligentie onderwijs van de leerkracht?’ ; 4. ‘Wat vraagt Meervoudige Intelligentie onderwijs van het schoolteam?’ ; 5. ‘Wat betekent het invoeren van Meervoudige Intelligentie voor een onderwijsprogramma?’ De deelvragen zijn beantwoord aan de hand van een literatuurstudie. Daarna is er via een (post)schriftelijke enquête onderzoek gedaan op basisschool ‘De Zwaluw’. Uit de enquête blijkt dat de leerkrachten genoeg kennis hebben van Meervoudige Intelligentie, maar als er gevraagd wordt of de leerkrachten vinden dat ze zelf genoeg kennis hebben, dan antwoordt 67% neutraal, mee oneens of erg mee oneens. Dit zou kunnen betekenen dat de teamleden onzeker zijn over hun kennis. Op de stelling dat er binnen de school genoeg tijd vrijgemaakt wordt voor vergaderen over Meervoudige Intelligentie antwoordt 59% van de ondervraagden mee oneens of neutraal. Dit kan ook van invloed zijn op de onzekerheid. Daarnaast voelt 8% van de teamleden zich niet gesteund binnen het team. Meer dan 80% antwoordt neutraal of mee oneens op de vraag of er genoeg materialen aanwezig zijn verschillende vakgebieden met betrekking tot Meervoudige Intelligentie

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk