De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hé Roos, hoe communiceren wij eigenlijk? : wat kan leerlingen van de praktijkschool Westfriesland ondersteunen in het krijgen en verwerken van feedback?

Rechten:

Hé Roos, hoe communiceren wij eigenlijk? : wat kan leerlingen van de praktijkschool Westfriesland ondersteunen in het krijgen en verwerken van feedback?

Rechten:

Samenvatting

Deze scriptie doet verslag van een kwalitatief onderzoek naar wat de eerstejaars leerlingen van Praktijkschool Westfriesland ondersteunt in het krijgen en verwerken van feedback. Uit de literatuurstudie blijkt dat de volgende factoren van belang zijn voor het krijgen en verwerken van feedback: - De manier van het geven van feedback - De algehele ontwikkeling van de leerling - Het pedagogisch klimaat. Dit zijn de uitgangspunten geworden voor het veldonderzoek. De onderzoekspopulatie bestond uit 15 leerlingen (12 – 14 jaar), 23 docenten en 11 mentoren. Binnen het onderzoek is gebruik gemaakt van het interactiemodel de ‘Roos van Leary’. Dit model belicht de interactiestijlen die de leerlingen en leerkrachten in bepaalde situaties aannemen. De interactiestijlen van de leerkrachten zijn gemeten met de ‘Roos van Leary’ test. De testuitslagen zijn verwerkt tot een gemiddelde score. Binnen de onderzoeksgroep van leerkrachten blijkt dat er overeenkomsten zijn op welke manier de leerkrachten de leerlingen van feedback voorzien. Het leerling interview is ook gebaseerd op de ‘Roos van Leary’. De uitslagen van de interviews zijn objectief beschreven. Binnen de onderzoeksgroep leerlingen blijkt dat de leerlingen verschillend reageren op de interactiestijlen. Vervolgens zijn de uitkomsten van het leerling-interview aan de hand van vijf verschillende gedrag- en leerproblemen beschreven. Binnen de onderzoeksgroep leerlingen blijkt dat jongens en meisjes verschillend reageren op de interactiestijlen. Dit is opvallend en is in overeenstemming met wat de literatuur hierover zegt. Ten slotte blijken factoren als gedrag- en leerproblemen binnen de huidige onderzoeksgroep een rol te spelen in het interpreteren van feedback. Uit het onderzoek is gebleken dat er vele factoren zijn die een rol spelen in het geven en verwerken van feedback. Leerkrachten zullen zich hiervan bewust moeten zijn om de leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen in het omgaan met feedback

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk