De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De Coole Kikker : past het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door de leerkrachten binnen de methode “Coole Kikker” en de pedagogische huisstijl van de Kompasschool?

Rechten:

De Coole Kikker : past het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door de leerkrachten binnen de methode “Coole Kikker” en de pedagogische huisstijl van de Kompasschool?

Rechten:

Samenvatting

In dit afstudeerwerkstuk is onderzoek gedaan naar de aansluiting van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen bij de pedagogische methode die de Kompasschool hanteert genaamd de ‘ Coole Kikker’ en de pedagogische huisstijl. Ook heeft dit onderzoek gekeken naar de toepassing van deze methode tijdens de uitvoering van de lessen door de leerkrachten. Dit afstudeeronderzoek wordt in opdracht van M. Steyger, directrice van de Kompasschool te Den Burg – Texel uitgevoerd. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van de studie Pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, domein Opvoeding en Onderwijs. Het doel van dit onderzoek is om te komen tot een advies voor mogelijke verbeterpunten ten aanzien van het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen aan de hand van een pedagogische methode, die passend is binnen de huisstijl van de school. Tevens heeft dit onderzoek gekeken naar de toepassing van deze methode tijdens de uitvoering van de lessen. De methode de Coole Kikker die de Kompasschool momenteel hanteert, is niet in zijn gehele volledigheid gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar aspecten hiervan. Om de methode volledig aan te laten sluiten bij de sociaal-emotionele ontwikkeling is het verstandig om de aspecten veel aandacht te schenken. Tevens is er een optie om van methode te wisselen en een methode te hanteren die wel volledig gericht is op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De pedagogische huisstijl van de Kompasschool is wel sluitend met de huidige methode

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk