De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Peuters worden kleuters : “de communicatie betreffende de overgang van de voorschool naar groep 1”

Rechten:

Peuters worden kleuters : “de communicatie betreffende de overgang van de voorschool naar groep 1”

Rechten:

Samenvatting

Iedere peuter gaat door het overgangsproces wanneer de vierde verjaardag in aantocht is. Voor de toekomstige kleuter betekent dit het zetten van een grote stap. Voor de leidsters en leerkrachten volgen eveneens belangrijke stappen, welke ervoor moeten zorgen dat de overgang zo soepel mogelijk verloopt, het kind centraal blijft staan en de juiste informatie wordt overgedragen door middel van afspraken en overleg. De Paulusschool in de Amsterdamse stadswijk Bos en Lommer heeft aangegeven de overgang van de voorschool naar groep 1 te willen verbeteren. De communicatie tussen de betrokken peuterleidsters en kleuterleerkrachten verloopt niet optimaal en verschillende situaties zorgen voor het ontbreken van een duidelijke structuur die de overgang bemoeilijkt. Een andere moeilijkheid ligt tevens in het verschil in organisaties en organisatievormen. Sinds 2002 is er een samenwerkingsverband tussen de voorschool organisatie Impuls en de Paulusschool. Impuls als grote landelijke organisatie heeft een andere cultuur en instelling dan de kleinere, zelfstandige Paulusschool. Door middel van literatuurstudie is een vijftal deelvragen over de piramidemethode, communicatie, samenwerking, kennis en vaardigheden en het systeem Speelwerk beantwoord. Hierop sluit het veldonderzoek aan dat heeft bestaan uit een vijftal deelvragen over de overgang, communicatie, gewenste veranderingen, de Piramidemethode en Speelwerk en is uitgevoerd door middel van diepte interviews. Alle resultaten worden besproken en geïnterpreteerd in de conclusie, waarin duidelijk wordt dat de communicatie niet een losstaand aspect is in het geheel, maar samenhangt met de samenwerking, kennis en vaardigheden, structuur en afspraken betreffende de overgang. Het doel van deze scriptie is de huidige situatie te formuleren en concrete aanbevelingen te doen voor verbeterde communicatie betreft de overgang in de toekomst

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk