De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

HvA afslankplan : Verschillen tussen een energiebeperkt dieet en een laag koolhydraten dieet op lichaamssamenstelling, kwaliteit van leven en eetgedrag

Rechten:

HvA afslankplan : Verschillen tussen een energiebeperkt dieet en een laag koolhydraten dieet op lichaamssamenstelling, kwaliteit van leven en eetgedrag

Rechten:

Samenvatting

Achtergrond: In Nederland neemt het aantal mensen met een te hoog BMI steeds verder toe. In de periode 1985-2005 is de hoeveelheid mensen met een BMI >25 kg/m2 met 33-50% gestegen. Het aantal mensen met ernstig overgewicht (BMI > 29,9 kg/m2) is in 20 jaar verdubbeld tot 10% van de mannen en 12,5% van de vrouwen. Het stijgende aantal personen in Nederland met een te hoog BMI (>25 kg/m2) vraagt om effectieve methoden om gewicht te verliezen. Vormen van het laag koolhydraten dieet, zoals het Atkins dieet, het South Beach dieet en het Dr. Frank dieet, komen steeds terug als maatschappelijke trend. Doelstelling: Doel van deze studie was te onderzoeken welke verschillen er te meten zijn op lichaamssamenstelling, kwaliteit van leven en eetgedrag bij participanten die het laag koolhydraten dieet of het energiebeperkt dieet volgden. Om aan te kunnen tonen of het laag koolhydraten dieet een goed of beter alternatief kan zijn voor het energiebeperkt dieet. Methoden: 2 Groepen hebben gedurende 8 weken het laag koolhydraten dieet (n=10)of het energiebeperkt dieet (n=16) gevolgd waarbij ze 1 keer in de week samen kwamen voor groepsbegeleiding. Participanten zijn ingedeeld op eigen dieet voorkeur. Met behulp van de BODPOD zijn de lichamelijke variabelen gemeten, namelijk BMI, gewicht, vetmassa, vetpercentage en vetvrije massa. Daarnaast is er gebruik gemaakt van de NVE- en de Rand 36 vragenlijst. Hiermee konden veranderingen in eetgedrag en kwaliteit van leven, opgedeeld in fysiek en mentaal welbevinden vastgesteld worden. De resultaten zijn berekend met SPSS 18. Resultaten: Binnen zowel het laag koolhydraten dieet en het energiebeperkt dieet zijn na 8 weken significante verschillen meetbaar. Bij het energiebeperkt dieet zijn de BMI -1.9 (SD=0.6), het gewicht -5.5kg (SD=1.8), het vetpercentage -2.4% (SD=1.4), de vetmassa -4.5kg (SD=1.6) en de vetvrije massa -1.0kg (SD=1.2) significant gedaald. Bij het laag koolhydraten dieet zijn de BMI -2.3 (SD=0.7), het gewicht 6.9kg (SD=2.3), het vetpercentage -3.9% (SD=2.4) en de vetmassa -6.0kg (SD=2.5) significant gedaald. De vetvrije massa is bij het laag koolhydraten dieet niet significant gedaald (p=0.193). Het eetgedrag is bij beide groepen veranderd. Participanten die het energiebeperkt dieet gevolgd hebben zijn significant minder extern gaan eten (p=0.003), minder emotioneel gaan eten (p=0.027)en meer lijngericht gaan eten (p<0.001). Participanten die het laag koolhydraten dieet gevolgd hebben zijn significant minder extern gaan eten (p=0.001), minder emotioneel gaan eten (p=0.033) en meer lijngericht gaan eten (p=0.019). Fysiek welbevinden is bij het energiebeperkt dieet significant verhoogd (p=0.001). Bij het laag koolhydraten dieet is er een bijna significant verschil te meten op mentaal welbevinden (p=0.069). Tussen beide diëten is één significant verschil meetbaar, participanten van het energiebeperkt dieet zijn lijngerichter gaan eten (p=0.036) dan participanten van het laag koolhydraten dieet. Conclusie: Zowel het energiebeperkt dieet als het laag koolhydraten dieet leiden tot een verlaging van BMI, gewicht, vetpercentage, vetmassa, emotioneel en extern eten en een toename van lijngericht eten. Bij het energiebeperkt dieet stijgt het fysieke welbevinden en bij het laag koolhydraten dieet stijgt het mentaal welbevinden. Tussen beide diëten is uitsluitend een verschil in lijngericht eten gevonden, de groep met het energiebeperkt dieet eet lijngerichter dan de groep met het laagkoolhydraten dieet. Op korte termijn zijn beide diëten dus geschikt om gewicht mee te verliezen, waarbij het energiebeperkt dieet leidt tot een lichamelijk fitter gevoel, maar meer kans op eetbuien geeft en het laag koolhydraten dieet mensen psychisch beter doet voelen. Naar cardiovasculaire risicofactoren is in dit onderzoek niet gekeken, uit de literatuur is echter gebleken dat het laag koolhydraten dieet veilig is gedurende 6-12 maanden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk