De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het pedagogisch klimaat op het schoolplein

Rechten:

Het pedagogisch klimaat op het schoolplein

Rechten:

Samenvatting

Het pedagogisch klimaat is tegenwoordig een veelgebruikt begrip op basisscholen in Nederland. In de klas en in de gymzaal is er een leraar aanwezig die dit pedagogisch klimaat kan sturen en begeleiden. Pesten komt het meest voor op de speelplaats en dan voornamelijk wanneer kinderen zich vervelen. Er moeten manieren zijn om het pedagogisch klimaat op het schoolplein te verbeteren. In dit onderzoek wordt onderzocht of het pedagogisch klimaat beter is op een school waar ze een schoolpleinproject hebben dan op school waar ze dit niet hebben. Naar verwachting zorgt het schoolpleinproject voor een beter pedagogisch klimaat op een schoolplein. Per school is er op twee dagen een observatieformulier ingevuld. Deze observatie is gedaan op het schoolplein. De leerlingen kregen eerst vijf minuten om iets te kiezen om te spelen. Vervolgens is er een scan gemaakt van het schoolplein en is er geturfd wat de leerlingen aan het doen waren. Per dag is er een nieuw formulier gebruikt. Van deze twee observaties is vervolgens het gemiddelde genomen om te vergelijken met de andere scholen. Op de interventiescholen wordt er meer gespeeld door leerlingen (p =0.00), dan op de controlescholen. Dit zowel door jongens als meisjes. Over het algemeen wordt er meer gespeeld door de jongens dan door de meisjes (p = 0.044). Op zowel de controle- als interventiescholen is er geen verschil tussen samen of alleen spelen en spelen met of zonder materiaal van school (p= 0.858). Ook is er geen verschil in het aantal conflicten op interventie- en controleschool (p=0.808.) Uit de resultaten is gebleken dat het schoolpleinproject het pedagogisch klimaat verbetert. Dit komt doordat de leerlingen meer ruimte hebben om te spelen en ook meer materialen aangeboden krijgen om mee te spelen. Dit zorgt voor minder verveling en dus op lange termijn voor minder conflicten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk