De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie
Rechten:

Social BI

Rechten:

Samenvatting

In het kader van een afstudeerstage voor de opleiding informatica (Software Engineering) heb ik stage gelopen bij Red Data. Red Data is een bedrijf dat zich richt op het behouden en ontwikkelen van klantrelaties door het verbeteren van de kwaliteit en het gebruik van data. Het kantoor is gevestigd in Almere. Uit onderzoek blijkt dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van sociale media. Bedrijven worstelen ermee hoe ze sociale media in kunnen zetten binnen hun bedrijf en zien nog niet wat de waarde ervan is. De berichten in sociale media zou mee kunnen worden genomen binnen bedrijfsbeslissingen, alleen moeten de berichten wel kunnen worden gestructureerd. Red Data wil een applicatie ontwikkelen waarmee berichten kunnen worden opgehaald en er sentiment aan kan worden gegeven. Sentiment is het positieve of negatieve gevoel dat aan een bericht wordt gegeven, dit kan uitgedrukt worden in een bepaalde waarde. Als eerste zijn er, na overleg met de opdrachtgever, een aantal eisen opgesteld waaraan de applicatie moet voldoen of waar mee gewerkt moet worden. Zo werd het duidelijk dat de berichten uit de twee grootste sociale media, Facebook en Twitter, moet worden gehaald. Ook het gebruik van een Ms-Sql database was een eis die vooraf was gesteld. Tijdens het overleg werden ook de functionaliteiten vastgesteld die in de applicatie moesten komen. Na de ontwerpen gemaakt te hebben kon er worden begonnen met het programmeren van de applicatie. Door gebruik te maken van de openbare API’s voor Twitter en Facebook worden berichten uit de sociale media gehaald. Na onderzoek is er ook besloten om een eigen sentimentberekening te ontwikkelen. Naast de extractie van berichten en berekening van sentiment is er een scherm gemaakt die de opgeslagen informatie toont. Door gebruik te maken van de applicatie kan een bedrijf berichten ophalen uit sociale media, deze analyseren en koppelen aan de eigen interne Business Intelligence oplossing. De applicatie geeft aan hoeveel positieve en negatieve berichten zijn binnen gekomen en op welk tijdstip. De basis voor het gebruik van sociale media in bedrijfsbeslissingen is hiermee gelegd. Zo kan er na uitbreiding van de applicatie ook gekeken worden naar de inhoud van positieve en negatieve berichten die worden opgeslagen. Op de meest voorkomende reacties kan een bedrijf dan weer inspelen. Dit verslag gaat dieper in op de werkwijze en de keuzes die zijn gemaakt tijdens het ontwikkelen van de applicatie. Daarnaast is beschreven hoe de applicatie uit te breiden is en welke ontwikkeling ik persoonlijk heb meegemaakt tijdens de afstudeerstage.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk