De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een marketing / acquisitietool in de sportmanagementwereld : hoe het proces is verlopen om tot deze tool te komen

Rechten:

Een marketing / acquisitietool in de sportmanagementwereld : hoe het proces is verlopen om tot deze tool te komen

Rechten:

Samenvatting

De sportmanagement wereld, waar YBBP als sportmanagementbureau ook in thuis hoort, is een wereld waar bedrijven moeten vechten voor hun plek. Er is veel concurrentie wat je ook duidelijk terugziet wanneer er naar een project wordt geacquireerd. Het zal niet tot nauwelijks voorkomen dat een bedrijf de enige is die aanspraak wil maken op een opdracht. Het gebeurt zelfs vaak genoeg dat bedrijven niet eens op gesprek mogen komen, omdat er tientallen andere (soms niet eens betere) gegadigden zijn. Het is dus zaak onderscheidend en bekend te zijn. Onderscheidend om je meerwaarde te kunnen aantonen ten opzichte van de concurrentie. Bekend om een zodanige positie in de markt te hebben dat men jou zelf al gaat vinden of wanneer je acquireert dat men gelijk al weet wat voor vlees ze in de kuip hebben. Het komen tot deze belangrijke naamspositie in de markt vergt een heel proces. Er zijn verschillende opties om te werken aan de brand awareness en brand proposition van een bedrijf. Reclame en sponsoring zijn twee opties die al jaren hiervoor gebruikt worden. Positioneren en concepting zijn modieuzere keuzes. Positioneren zorgt ervoor dat een merk of bedrijf wordt geassocieerd met iets. Een merk of bedrijf maakt zichzelf aantrekkelijker voor een deel van de markt en beperkt zo voor de doelgroep het aantal alternatieven. Bij concepting ga je niet meer uit van een sterke focus op het product, maar dat een merk gebouwd wordt op een visie, een verhaal of een beleving (een gedachtegoed). Het brengt volggroepen met zich mee en geeft de mogelijkheid om meerdere producten of diensten aan te bieden die eenzelfde gedachtegoed vertegenwoordigen. De sterke kanten van positioneren en concepting samengevoegd heeft geresulteerd in een gedachtegoed/associatie waarbij drie kernwaarden worden uitgebracht, te weten ‘fit’, ‘bid’ en ‘exploitatie’. Tevens heeft YBBP hiermee haar aanbod specifiek gefocust op haar speelveld en kan hiermee ook de identiteit van YBBP voldoende gewaarborgd worden. Hoe een bedrijf vorm en inhoud geeft aan haar corporate branding zorgt uiteindelijk voor de onderscheidende waarde van een bedrijf. Wanneer een bedrijf haar onderscheidende waarde weet over te brengen zal dat resulteren in het makkelijker verkrijgen van nieuwe opdrachten. Een whitepaper is een middel waarmee je de boodschap die je wilt uitbrengen kunt communiceren. Een whitepaper is een artikel waarin wordt ingezoomd op een specifiek probleem en waarbij de oplossing daarvan naadloos aansluit op de dienst of het product dat het bedrijf levert. Bij het maken van een soort reader kan de boodschap zo kort of uitgebreid mogelijk beschreven worden en kan precies verteld worden wat een bedrijf wil overbrengen. Dit kan daarnaast bekrachtigd worden door ervaringen die het bedrijf hierin al gedaan heeft. Een whitepaper en een boekwerk lijken dus aanzienlijk veel op elkaar. Verschillende aspecten uit beide vormen hebben er uiteindelijk toe geleid hoe YBBP vorm en inhoud heeft gegeven aan haar corporate branding. Bovenstaand proces heeft uitgemond tot het boekwerk genaamd ‘De memoires van een startend bedrijf’. YBBP verschaft zichzelf hiermee de kans een bekende speler in de sportmanagementwereld te worden waarbij ze haar onderscheidende waarde kan uiten en zo haar meerwaarde voor een project aantoont. Het maakt dat YBBP hiermee een belangrijke speler in het aanbestedingsproces is en zich concurrerend kan opstellen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk