De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Optimalisering van het woordenschatonderwijs : beter luisteren en lezen ; beter spreken en schrijven ; grotere woordenschat

Rechten:

Optimalisering van het woordenschatonderwijs : beter luisteren en lezen ; beter spreken en schrijven ; grotere woordenschat

Rechten:

Samenvatting

Aan de hand van een literatuurstudie, een analyse van de methode ‘Ik & Ko’, interviews en observaties zijn de aanbevelingen ter optimalisering van het woordenschatonderwijs tot stand gekomen. Het onderzoek bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel. In het theoriedeel wordt beschreven hoe het woordleerproces verloopt bij kinderen en welke didactische vaardigheden noodzakelijk zijn voor een leerkracht om goed woordenschatonderwijs te kunnen geven. Tevens wordt het belang van een rijke leeromgeving en het actief leren binnen het woordenschatonderwijs behandeld. Vervolgens is de methode ‘Ik & Ko’ onderzocht en geanalyseerd om goed helder te krijgen hoe binnen de methode ‘Ik & Ko’ het woordenschatonderwijs vormgegeven wordt. Het praktijkdeel behandelt de kennis en werkwijze omtrent het woordenschatonderwijs van de leerkrachten van groep 1 en 2 van de Don Boscoschool. Deze gegevens zijn verzameld aan de hand van interviews en observaties. Aan de hand van het onderzoek zijn de volgende aanbevelingen tot stand gekomen ter optimalisering van het woordenschatonderwijs in groep 1 en 2 op de Don Boscoschool: 1. Het aanbod van woorden uitbreiden, meer woorden aanbieden; 2. Het hanteren van het viertaktmodel bij het aanleren van nieuwe woorden; 3. Gebruik maken van strategieën om woordbetekenissen te achterhalen; 4. Het verrijken van de leeromgeving o.a. door middel van een ‘woordenlab’; 5. Het registreren en controleren van de woorden die aangeboden worden; 6. Coöperatieve werkvormen gaan hanteren binnen het woordenschatonderwijs; 7. Meer aandacht voor het activeren van de voorkennis van de leerlingen; 8. Preteaching consequent in gaan zetten binnen het woordenschatonderwijs; 9. De consolideerfase gaan verrijken door het inzetten van woordenspelletjes

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk