De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoeksrapport sponsorcampagnes versus ambushcampagnes

Rechten:

Onderzoeksrapport sponsorcampagnes versus ambushcampagnes

Rechten:

Samenvatting

Met de groei van sponsoring komt ook het fenomeen ambushmarketing steeds meer om de hoek kijken. Een van de voornaamste redenen voor de groei van ambushmarketing is de vercommercialisering van megasportevenementen zoals het EK en WK. Sponsoring van deze evenementen kost miljoenen. Kleinere bedrijven hebben niet de budgets van de grotere multinationals zoals Sony, Visa, Coca-Cola, Adidas en Hyundai/Kia. Daarnaast geeft de UEFA en FIFA maar een beperkte groep bedrijven de mogelijkheid om te sponsoren. De niet-sponsors zien daardoor ambushmarketing als handig communicatieplatform. Voor Trefpunt is het interessant om erachter te komen wat de perceptie van de consument en toeschouwer is in deze kwestie. Is een verschil waarneembaar in imago, bekendheid, reputatie en associatie tussen ambushcampagnes en officiële sponsorcampagnes in de ogen van de toeschouwer? Voor het onderzoeken van deze perceptie is een digitale interactieve enquête gebruikt. In totaal zijn 506 respondenten met de enquête gestart waarvan 487 binnen de doelgroep vallen van dit onderzoek met een man/vrouw verdeling van 60 om 40%. Uit het onderzoek blijkt dat Adidas en Coca Cola het best worden herkend als officiële sponsor van het EK en WK. Ten onrechte worden Heineken en Nike het meest gezien als officiële sponsor. De toeschouwers vinden de ambushcampagnes over het algemeen grappiger, origineler, sterker en brutaler dan de sponsorcampagnes. De ambushcampagnes worden ook beter beoordeeld dan die van de sponsoren. Ambushcampagnes werken tevens positiever op het koopgedrag van de toeschouwer dan campagnes van officiële sponsoren. Toeschouwers vinden het niet belangrijk wie de officiële sponsoren zijn. Dit blijkt ook wanneer de sponsoren gevraagd worden. Toeschouwers beschouwen merken vaak ten onrechte als officiële sponsor en weten over het algemeen maar een beperkt aantal officiële sponsoren te noemen. Afhankelijk van de doelstelling van een merk kan gekozen worden voor ambushmarketing of een sponsorship. Daarnaast is budget een belangrijk gegeven voor merken. Wat kan men uitgeven en wat wil men?

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk