De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Take a chance : welke kansen biedt social media voor de kledinggroothandel BLAF?

Rechten:

Take a chance : welke kansen biedt social media voor de kledinggroothandel BLAF?

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek is in opdracht van de kledinggroothandel BLAF geschreven. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: welke kansen biedt social media voor de kledinggroothandel BLAF? Social media is een overkoepelende term voor internettoepassingen waarop men informatie kan plaatsen en delen en waarop interactie en dialoog kan ontstaan tussen de gebruikers van social media. Dit onderzoek richt zich op de drie sociale media websites Facebook, Hyves en Twitter. In totaal heeft Nederland 7,3 miljoen Facebook gebruikers, 3,2 miljoen Twitter gebruikers en 3 miljoen Hyves gebruikers. Waar zowel onderzoeken, de winkeliers en de expert, Wilko de Graaf, over eens zijn is dat social media voornamelijk voor meer naamsbekendheid kan zorgen voor een bedrijf, product of merk. 90% van de top 100 adverteerders/merken van Nederland zijn dan ook op enige wijze actief op social media, waarbij voornamelijk gebruik wordt gemaakt van Facebook en Twitter. Deze naamsbekendheid kan indirect voor een omzetvergroting zorgen voor de kledinggroothandel BLAF. Voor BLAF heeft social media als voordeel dat de reclame gratis is, waardoor hun beperkte financiële budget gebruikt kan worden voor andere doeleinden. Uit onderzoek van Social Embassy (2012) blijkt dat Facebook en Hyves voornamelijk door bedrijven gebruikt worden voor marketing en sales, waarbij Facebook zich voornamelijk richt op relatiemarketing. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat Twitter voornamelijk door bedrijven wordt gebruikt voor service en webcare. Ook uit het interview met de expert, Wilko de Graaf, blijkt dat Twitter voornamelijk als webcare-middel wordt gebruikt. Mensen zitten voornamelijk op social media om hun content (inhoud) te delen met anderen en ter ontspanning of entertainment. Uit onderzoek van CMO Council blijkt dat 60% van de consumenten via fanpagina’s in contact willen komen met andere fans om zo ervaringen uit te kunnen wisselen. Uit cijfers van dit onderzoek blijkt ook dat voornamelijk een account op Facebook en Twitter het meest kan opleveren voor de kledinggroothandel BLAF, aangezien de doelgroep van BLAF het meest actief is op deze social media websites. Hierbij is het voor BLAF het aantrekkelijkst om zich voornamelijk te richten op de eindconsument. Op deze social media websites is interactie met de doelgroep het belangrijkst. Alleen hierdoor worden de kansen die social media kan bieden voor BLAF beter benut.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk