De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoek naar de interne e-mailcommunicatie van Bieze Food Groep

Rechten:

Onderzoek naar de interne e-mailcommunicatie van Bieze Food Groep

Rechten:

Samenvatting

Op initiatief van de directie van Bieze Food Groep heeft een onderzoek plaatsgevonden naar het gebruik van e-mail binnen de organisatie. De laatste jaren heeft namelijk een exponentiële stijging plaatsgevonden in het e-mailverkeer. De vraag was of op dit moment e-mail, los van de groei van de organisatie, effectief en efficiënt wordt gebruikt binnen de organisatie. Tevens was de vraag of de andere aanwezige communicatiemiddelen op dit moment op de juiste manier en voldoende worden ingezet. Naar aanleiding van deze vragen binnen de organisatie is de volgende probleemstelling geformuleerd: Hoe verloopt de interne communicatie van Bieze Food Groep en wat is de rol van e-mail binnen de interne communicatie? De hierbij behorende deelvragen hebben betrekking op: • de organisatie en haar interne communicatie; • de rol van interne communicatie en e-mail binnen een organisatie in het algemeen; • een onderzoek naar de huidige e-mailcommunicatie binnen de organisatie. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de e-mailcommunicatie tussen de medewerkers van Bieze Food Groep, om een advies te kunnen geven aan de organisatie over de inzet en het gebruik van e-mail en de alternatieve communicatiemiddelen. Binnen de organisatie is onderzoek gedaan door middel van vier onderzoeksmethoden. Dit zijn interviews met de directeuren, een schriftelijke enquête en een groepsdiscussie met een groep medewerkers. Daarnaast is literatuuronderzoek gedaan naar het gebruik van e-mail en naar interne communicatie in het algemeen. Uit het onderzoek is gebleken dat e-mail niet altijd goed wordt gebruikt in de organisatie. Er is veel onduidelijkheid in de organisatie hoe men e-mail gebruiken moet. Iedereen heeft een ander idee over het gebruik van e-mail. Er wordt onnodig gemaild tussen de medewerkers. Medewerkers die veel e-mails ontvangen zouden het e-mailverkeer graag zien afnemen. Binnen de organisatie is weinig structuur in de informatie-uitwisseling en worden de beschikbare communicatiemiddelen niet optimaal benut door de medewerkers. Synergy wordt te weinig gebruikt om informatie te delen. Medewerkers moeten meer communiceren via de telefoon. Daarnaast vinden momenteel te weinig vergaderingen plaats. Om de e-mailcommunicatie te verbeteren moet een aantal zaken binnen de organisatie veranderen. Deze veranderingen bestaan uit het: • hanteren van duidelijke richtlijnen voor het e-mailgebruik; • realiseren van bewuster e-mailgedrag bij de medewerkers; • gebruik van de aanwezige communicatiemiddelen, naast e-mail, stimuleren; • vergroten van de kennis bij de medewerkers over het delen van informatie via Synergy; • Structureren van de informatie-uitwisseling tussen medewerkers.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk