De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

The Bachelor vs. De Bachelor

Rechten:

The Bachelor vs. De Bachelor

Rechten:

Samenvatting

The Bachelor is in zijn Amerikaanse variant al zestien seizoenen ontzettend succesvol. In Nederland is het nu drie keer geprobeerd; een echt succes blijft uit. Toch gelooft producent Blue Circle heel erg in dit format, maar de reden waarom de gestelde doelstelling van 1 miljoen kijkers niet wordt gehaald is onduidelijk. Reden voor mij om hiernaar een onderzoek te starten, want ook ik geloof heel erg in de formule van dit programma. Naast de reden waarom het publiek niet massaal naar het programma kijkt, moet ook een nieuw format worden geschreven op basis van de resultaten van het onderzoek. De probleemstelling luidt: “Hoe kan het Nederlandse programma De Bachelor, dat wordt overgenomen van een Amerikaans format, zo worden gereproduceerd dat het in Nederland succesvoller is, en de doelstelling van 1 miljoen kijkers per aflevering gaat halen?” Tijdens de deskresearch werd duidelijk dat Amerikanen met een ander doel naar reality-tv kijken: zij zijn sociaal en romantisch georiënteerd en willen graag leren van de fouten van anderen. En Nederlandse reality kijkers zijn eerder op zoek naar sensatie en de maatschappelijke grens, daarnaast wil men graag alledaagse types zien waarmee ze zichzelf kunnen identificeren. Na de fieldresearch in de vorm van panelgesprekken werd al gauw duidelijk dat de resultaten goed passen bij de deskresearch; de Amerikaanse versie zit vol met prachtige vrouwen die als voorbeeld dienen voor de maatschappij, bij de Nederlandse versie wordt daarentegen de ordinaire kandidaat Chantal toegejuicht terwijl ze in de tweede aflevering vertelt dat ze al gestopt is met de pil. Het nieuwe format moet laagdrempelig zijn, waarbij de aatschappelijke grens wordt opgezocht. Een vernieuwend format waarin herkenbare, uiteenlopende types opzoek gaan naar hedendaagse liefde in een sensationele zoektocht. Deze zoektocht wordt vastgelegd in het nieuwe format; 'Triangelliefde’. Een stel, bestaand uit man en vrouw, gaat op zoek naar een dame ter aanvulling op hun relatie; een driehoeksverhouding. Een romantische, indrukwekkende zoektocht begint vol met emoties van vreugde, spanning, passie, jaloezie en strijd.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk