De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Adviesrapport Puberruil XL: Verhoging kijktijdaandeel in leeftijdsgroep 20-34 jaar

Rechten:

Adviesrapport Puberruil XL: Verhoging kijktijdaandeel in leeftijdsgroep 20-34 jaar

Rechten:

Samenvatting

Puberruil XL is een televisieprogramma dat gemaakt wordt in opdracht van de KRO. Het programma valt binnen het genre realitytelevisie en wordt in een blok van ongeveer acht afleveringen elk najaar uitgezonden op Nederland 3. In Puberuil XL ruilen twee pubers van gezin en leven en worden daarbij een aantal dagen gevolgd. Puberruil XL heeft geen eenduidige doelgroep voor ogen: vanuit makers en marketing richt men zich op alle Nederlanders tussen 13 en 49 jaar. Dit rapport doet verslag van een verkennend onderzoek naar de verhoging van het kijktijdaandeel in de categorie 20 tot 34 jaar. Door de verhoging van het aantal kijkers in deze leeftijdsgroep zal de positie van Nederland 3 versterken, aangezien deze zich richt op het jongere segment. Om het kijktijdaandeel te verhogen zullen aanpassingen gedaan moeten worden op inhoudelijk vlak (‘inhoud’) en op het gebied van marktpositionering. Om tot advies hierover te komen is field research gedaan. De opdrachtgever heeft aangegeven op welke punten deze advies wil over inhoudelijke verbeteringen van het programma: keuze van de pubers, spanningsopbouw, activiteiten, presentator, aandacht voor de omgeving van de puber en montage. Er zijn twee verschillende panelgesprekken gevoerd met zes leden van de doelgroep aan de hand van deze punten. Om tot advies te komen voor marktpositionering zijn vraaggesprekken gevoerd met 23 leden van de doelgroep. De gesprekken zijn gevoerd aan de hand van een gestructureerde vragenlijst, met als thema’s ‘binding van de doelgroep met Puberruil XL’, ‘kijken naar realitytelevisie’ en ‘mogelijkheden marktpositionering’. Uit de resultaten van het field research in combinatie met het vooronderzoek (programma-, doelgroep-, en genreanalyse) zijn de volgende conclusies te trekken. Inhoud: - Keuze van de pubers: het is belangrijk om in eerste instantie de kijker te trekken door een duidelijk verschil in pubers neer te zetten. Daarna moeten er confrontaties optreden. Op deze manier blijft een ruil spannend. - Spanningsopbouw: om te voorkomen dat het programma saai wordt, moeten makers meer ingrijpen in de ruil om te voorzien in de behoefte van de kijker aan spanning. - Activiteiten: de activiteiten in afleveringen van Puberruil XL moeten passen bij de puber en leuk en boeiend zijn om naar te kijken. Kijkers willen zien hoe pubers uit hun eigen comfort zone worden geplaatst. Een wedstrijdelement is gewenst. - Presentator: de panelleden zijn over het algemeen niet positief over zowel de rol als de aanwezigheid van presentator Ajouad. Hij eist aandacht op en voegt inhoudelijk weinig toe.  Aandacht voor de omgeving van de puber: er is lichtelijk te weinig aandacht voor de mensen om de pubers heen. Hun mening en visie is belangrijk. - Montage: de sfeer die het programma heeft door de montage past niet bij 20-34 jarigen. - Spanning, emotie, humor en bekende Nederlanders blijken belangrijke factoren voor realitytelevisie. Marktpositionering: De huidige marketinginspanningen van Puberruil XL slagen er niet goed in de potentiële kijker te bereiken. Er is geen duidelijke doelgroep voor ogen en er worden ieder jaar dezelfde inspanningen geleverd voor alle langlopende series, waaronder Puberruil XL. 20 tot 34-jarigen weten niet of Puberruil XL nog bestaat en waar en wanneer het wordt uitgezonden. Bovendien voelen ze zich niet aangesproken als doelgroep. Puberruil XL moet een duidelijkere doelgroep voor ogen hebben en deze aanspreken met de juiste marketingtools. De doelgroep is te bereiken via aankondigingen en promo’s en via online televisiegids tvgids.nl. Social media worden veel gebruikt door de doelgroep maar weinig in combinatie met televisieprogramma’s.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk