De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het effect van Twitter op het taalgebruik

Rechten:

Het effect van Twitter op het taalgebruik

Rechten:

Samenvatting

Door de komst van Twitter (en daarvoor SMS en chat) is de informele communicatie tussen de jeugd erg veranderd. De woorden worden afgekort, klinkers worden weggelaten en smileys worden toegevoegd. Heeft deze zogenoemde twittertaal ook effect op het taalgebruik in formele situaties? Daar gaat mijn afstudeerscriptie over. Om uit te zoeken wat het effect van Twitter op het taalgebruik is, heb ik een enquete met daarbij een samenvattingsopdracht uitgevoerd onder zestig respondenten, bestaande uit dertig twitteraars en dertig niet-twitteraars (in totaal vulden 290 personen de enquete in). In deze opdracht moesten de respondenten een tekst van 233 woorden (1.306 leestekens) samenvatten in 140 leestekens, de lengte van één tweet. Aan de hand van deze resultaten kon ik bekijken wie van de twee groepen beter is in het samenvatten van een tekst. Hierbij heb ik gelet op spelfouten, taalgebruik, feitelijke onjuistheden, inhoud en het aantal leestekens. Op Twitter plaatste ik een oproep met de vraag of de twitteraars mijn enquête in wilden vullen. Dit ging als een lopend vuurtje, waardoor ik uiteindelijk 290 resultaten had, waarvan 260 van twitteraars. Voor de samenvattingsopdracht heb ik blind dertig samenvattingen uitgekozen, omdat het belangrijk was dat ik van beide groepen een even aantal had. Zo kon ik deze resultaten eerlijk met elkaar vergelijken. Uit de resultaten van de enquetevragen blijkt dat Twitter over het algemeen wordt gebruikt om makkelijk op de hoogte van het nieuws te blijven en om vrienden te volgen. Twitteraars geven aan het vervelend te vinden als er in formele situaties afkortingen (zoals 'w8' en 'ff')en smileys worden gebruikt. Ze krijgen het idee dat er weinig aandacht aan is besteed. Uit de resultaten van de samenvattingsopdracht blijkt dat twitteraars en niettwitteraars evenveel moeite hebben met de leestekenlimiet van 140 tekens. In allebei de groepen overschreden evenveel mensen (23,3%) deze limiet. Qua inhoud scoorden de twitteraars wel beter, omdat deze groep beter de belangrijkste punten uit het verhaal kon halen. Ook op het gebied van correcte spelling en volledig schrijven is de Twitteraar beter.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk