De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Men Skincare Rituals Cosmetics

Rechten:

Men Skincare Rituals Cosmetics

Rechten:

Samenvatting

Dit rapport staat in het teken van het geven van een herpositionering advies voor de mannen gezichtsverzorgingslijn van Rituals. Voor dit rapport is er onder andere onderzoek gedaan naar de markt voor mannencosmetica, de doelgroep (mannen ouder dan vijftien jaar) en de concurrenten van Rituals. Op basis dan deze resultaten is er een advies geschreven voor een verbetering van de mannen gezichtsverzorgingslijn en de herpositionering hiervan. Vervolgens wordt er ingegaan op de marketingcommunicatiestrategie. Voor dit onderzoek is er zowel deskresearch als fieldresearch verricht. Rituals is een luxury lifestyle merk met de passie om dagelijkse routines te veranderen in bijzondere rituelen, waarbij topkwaliteit producten, bijzondere en functionele verpakkingen en verrassende geuren voorop staan. Het onderscheidend vermogen schuilt in de filosofie van het merk. Rituals maakt producten met een verhaal, geïnspireerd door authentieke Oosterse rituelen. De meerwaarde van Rituals is meer kwaliteit voor minder geld. Zij kunnen zich deze lagere prijs permitteren, omdat zij geen gebruikmaken van dure reclamecampagnes. Vijf jaar geleden bracht Rituals een mannen gezichtsverzorgingslijn op de markt als lijnextensie van haar home & body cosmetics assortiment. De markt voor mannencosmetica blijft groeien. Mannen vervrouwelijken maar zijn tegelijkertijd stoer. Zij gebruiken verzorgingsproducten niet langer alleen voor de lichaamsverzorging en hygiëne maar ook voor het welzijn en zelfvertrouwen. De “stress society” zou de verklaring zijn waarom mannen steeds meer met hun uiterlijk bezig zijn. Dit zorgt voor de behoefte om te ontstressen. Rituals mikt op uniseks en uni-age. De doelgroep van dit onderzoek zijn mannen vanaf vijftien jaar. De onderzoeksdoelgroep is verder gesegmenteerd op basis van leeftijd: - De ambitieuze klimmer – 21% van de Face gebruiker - Moderne opvoeder – 51% van de Face gebruiker - Geslaagde genieter – 28% van de Face gebruiker Fieldresearch heeft uitgewezen dat het aantal winkelbezoeken onder de doelgroep sterk uitblijft. De doelgroep kent Rituals en weet dat er speciale verzorging voor de mannenhuid bestaat, maar de houding tegenover het gebruik van dit soort producten is passief en de kennis van deze producten van Rituals is laag. De doelgroep associeert Rituals vooral met ontspannen en kwaliteit. Deze associaties zijn gebaseerd op de kennis van de lichaamsproducten. Mannen associëren een goed verzorgd uiterlijk met zelfvertrouwen, succes en met (mooie) vrouwen. Zij gebruiken gezichtsverzorging vooral voor persoonlijke hygiëne en verzorging. De grootste groep consumenten is tussen de 25 en 35 jaar oud. Hij heeft behoefte aan goed advies en verwacht een duidelijke uitleg, zowel in de winkel als op de verpakking. Hij oriënteert zich vooral op internet. Rituals kan het meest leren van Kyoku, Lab-series for men, Clinique en Vichy. Al deze merken scoren goed op kwaliteit, resultaat, geur en het gebruiksgemak. Het is aan Rituals om dezelfde kwaliteit aan te bieden tegen een betaalbare prijs. Op die manier kunnen zij de klant van de concurrent voor zich winnen. Op basis van de verkregen informatie is de volgende communicatiedoelgroep geformuleerd: Mannen tussen de 25 en 45 jaar. Ze zijn hoger opgeleid en hebben een goede baan. Ze staan actief in het leven. Ze houden van reizen en hebben stijlvolle hobby’s. Ze genieten van de kleine dingen in het leven en vinden zelfverzorging belangrijk. Ze hechten daarbij veel waarde aan kwaliteit van producten. Ze stellen prijs op sfeer en advisering en zijn bereid hier meer voor te betalen. Ze hebben een duurzame relatie opgebouwd met Rituals of zijn bereid om een duurzame relatie op te bouwen. Voor dit advies is de volgende communicatie-effectdoelstelling geformuleerd: “Awareness creëren voor de productlancering van Rituals Face Men gezichtsverzorging en traffic realiseren naar de Rituals winkel en/of webshop” De beste manier om de bekendheid van de gezichtsverzorgingsproducten te verhogen, is met behulp van een tweezijdige positionering. De Brand-Positioning statement is: “Refreshing face care products with stimulating effects that will transform your everyday routine into a meaningfull ritual.” Een effectconcept is voor de doelgroep het meest effectief. De propositie van het concept is: “Stimulate your day with Face, the refreshing skincare essentials for men.” Om van dit concept een succes te maken, zijn er een aantal aanbevelingen voor Rituals. Het is van belang dat zij de huidige productlijn uitbreiden met een aantal producten en sommige bestaande producten aanpassen in geur, kleur en/of formule. Eenvoud staat bij de doelgroep voorop. Rituals moet daarom de verpakking eenvoudiger maken en een mannenwereld in de winkel neerzetten. De huidige gezichtsverzorgingsproducten worden te weinig gepromoot waardoor de bekendheid achterblijft. De producten moeten door middel van marketingcommunicatie meer gepromoot worden. Hiervoor worden in het adviesrapport een aantal voorbeelden gegeven. Hierdoor wordt er awareness en uiteindelijk traffic gegeneerd. Voor dit concept is een budget berekend van €16.450,90. Er is een planning opgesteld vanaf de introductie van de verbeterde gezichtsverzorgingslijn voor mannen in oktober 2014.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk