De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het Kontakt Veluws Nieuwsblad en sociale media

Rechten:

Het Kontakt Veluws Nieuwsblad en sociale media

Rechten:

Samenvatting

Samenvatting: De sociale media zijn sinds 2006 in opkomst in Nederland. Naast het privégebruik, zetten media als televisie, radio en kranten sociale media in om hun product te versterken. Het Kontakt Veluws Nieuwsblad, een lokale krant welke wekelijks huis-aan-huis verschijnt in de gemeenten Harderwijk en Ermelo, wil meer binding creëren met de doelgroep 18-35 jaar door sociale media in te zetten. Middels dit onderzoek is gekeken hoe Het Kontakt Veluws Nieuwsblad, Facebook en Twitter kan inzetten om binding met deze doelgroep te realiseren. Dit is gedaan door middel van interviews met de overkoepelende uitgeverij: BDU Uitgevers, interviews met de concurrentie, literatuuronderzoek, een inhoudsanalyse en een doelgroepanalyse. Scannen en herkenning Uit de doelgroepanalyse blijkt dat de doelgroep bekend is met Het Kontakt Veluws Nieuwsblad. Het merendeel scant de krant ook om zo op de hoogte te zijn van het lokale nieuws. Indien de kop, de lead en de foto hen aanspreekt, besluiten zij verder te lezen. Het nieuws staat vaak te veraf voor de doelgroep. Het gaat hen met nieuws niet alleen om de feiten, maar meer om de ervaringen. Bijvoorbeeld herkenning in een nieuwsfeit, persoonlijke ervaringen of mensen die zij kennen in nieuwsberichten. Het nieuws an sich willen zij graag door de ogen van de hoofdpersoon lezen en zo ‘ervaren’. Op deze manier voelen zij zich meer betrokken bij het nieuws. Opvallend is dat de benamingen van de nieuwscategorieën de doelgroep niet aanspreekt. Zodra zij zich hierbij een beeld kunnen vormen door middel van de voorgelegde nieuwscases is dit wel het geval. Facebook De doelgroep bevindt zich op Facebook. Op dit sociale mediakanaal willen zij vooral zien en lezen wat in de papieren editie niet mogelijk is: zoals foto’s, video’s, taggen en interactiemogelijkheden. Over bepaalde nieuwsfeiten zoals een nieuwe burgemeester of het sluiten van de bibliotheek willen zij graag meedenken of stemmen via een poll. Resultaten hiervan, en resultaten in het algemeen zoals bij 112-nieuws en jongerenpolitiek zien zij ook graag terug. De doelgroep wil via Facebook op de hoogte worden gehouden, maar wel het liefst door middel van verschillende rubrieken. Zodat zij zelf kunnen kiezen wat hen wel en niet interesseert, indien dit het geval is kunnen ze ervoor kiezen om verder te klikken. Twitter Uit de doelgroepanalyse is gebleken dat de doelgroep graag interactie wil via Twitter en daarbij ook graag meer wil weten van de journalisten zelf. Dit heeft te maken met de zogenoemde personificatie. De doelgroep wil graag een gezicht bij een medium, zodat zij zich daarmee kunnen identificeren. Op het sociale mediakanaal Twitter wil de doelgroep graag korte, maar vooral actuele berichten lezen. Applicatie Tijdens het onderzoek is ook naar voren gekomen dat de doelgroep positief gestemd is over een applicatie voor de Smartphone, op deze manier hebben zij het lokale nieuws altijd bij de hand en kunnen zij deze applicatie raadplegen wanneer ze willen. Tips & tricks Als laatste werd de doelgroep gevraagd welke tips zij hebben voor Het Kontakt Veluws Nieuwsblad met betrekking tot het inzetten van sociale media om hen, de doelgroep, te bereiken. Hieruit kwam naar voren dat de doelgroep getriggerd wordt door meer artikelen voor en door jongeren, interactie, meer foto’s en minder tekst. Aanbevelingen o Een Facebookpagina voor Het Kontakt Veluws Nieuwsblad, met interactiemogelijkheden. o Interactie mogelijk maken via het algemene twitteraccount @HetKontatkVN. o Bekendheid geven aan de twitteraccounts van de redacteuren van Het Kontakt Veluws Nieuwsblad. o Verder onderzoek uitvoeren naar het ontwikkelen van een applicatie voor Het Kontakt Veluws Nieuwsblad. Beroepsproduct Door middel van de doelgroepanalyse is het beroepsproduct ontwikkeld. Het gaat om een pilot voor een Facebookpagina voor Het Kontakt Veluws Nieuwsblad. Aan de hand van de resultaten van de doelgroepanalyse is content ontwikkeld op de manier zoals de doelgroep aangeeft het terug te willen zien op Facebook. De pilot is online terug te vinden op www.facebook.com/HKVNscriptie en door middel van screenshots achter in het rapport in bijlage XI

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk