De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Dit is het nieuws

Rechten:

Dit is het nieuws

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoek gaat in op de nieuwsbehoefte van meisjes tussen zeven en twaalf jaar en is uitgevoerd in opdracht van de redactie van Tina tussen maart en juni 2012. Tina vraagt zich af of zij moet inspelen op actuele nieuwsitems. Net zoals volwassenen steeds vaker een website als Nu.nl raadplegen (VillaMedia 2012), blijkt dat ook de Tina-doelgroep behoefte heeft aan snel geleverd nieuws. De redactie ziet het raadplegen van nieuwsmedia op internet nu als een bedreiging. Zij is van mening dat Tina op den duur toch met deze internet-trend mee moet gaan. Meer aandacht besteden aan nieuws is dan een nieuwe optie, maar de redactie vraagt zich af wat de nieuwsbehoefte van haar lezers is. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen tussen zeven en tien jaar niet, maar vanaf tien jaar wel geïnteresseerd zijn in nieuws. Zij vinden het belangrijk om op de hoogte te blijven én willen het snel weten. Vormgeving en beeldkeuze zijn belangrijk om hun interesse te vangen. Daarnaast snacken zij het nieuws. Wil Tina haar doelgroep blijven boeien, zal nieuws dat snel, redactioneel en in presentatie aansluiting moeten vinden bij haar lezers. Om snel actueel nieuws te brengen, kan dat via een eigen website van Tina, die in kan spelen op de nieuwsbehoefte. Dit zal vooral waardering krijgen van de oudere Tina-lezers. Er kan namelijk geconcludeerd worden dat de huidige Tina-doelgroep daarvoor te breed is.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk