De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoek hostel ROOM

Rechten:

Onderzoek hostel ROOM

Rechten:

Samenvatting

Managementsamenvatting Door middel van dit onderzoek is voor de opdrachtgever ROOM een onderzoek gedaan met de volgende probleemstelling ‘Welke activiteiten kan ROOM programmeren om de doelgroep 18 tot en met 24 jarige Rotterdamse HBO/WO studenten naar de livingroom van het hostel te trekken?’. Allereerst komt het bedrijfsprofiel van ROOM, doelgroepanalyse en vervolgens een analyse van de succesvolle events onder de doelgroep in Rotterdam aan bod. Belangrijke sterktes zijn dat ROOM al diverse wekelijkse en maandelijkse activiteiten organiseert en dat deze allemaal gratis zijn. Gratis trekt studenten nu eenmaal aan. Een grote zwakte hierbij is dat er hooguit vijf Rotterdammers aanwezig zijn bij een activiteit. De Open Mic Night heeft gemiddeld dertig tot vijftig bezoekers, alleen zijn deze bezoekers geen studenten. Een belangrijke zwakte is ook dat ROOM niet kijkt naar wat de concurrenten doen want juist bij de concurrenten liggen er kansen om meer studenten aan te trekken. De belangrijkste kansen liggen bij een eventuele samenwerking met de Rotterdamse festivals. 88% van de doelgroep vindt namelijk dat festivals een belangrijke rol spelen in het culturele leven in de stad. ROOM kan zich bijvoorbeeld aanmelden voor ‘Metropolis in town’ van het Metropolis Festival. Ook is het van belang de kansen die nog specifieker gericht zijn op de studenten te benutten zoals de succesvolle events dit ook al doen voor de studenten in Rotterdam. Hier heeft ROOM al een goed begin mee gemaakt met het organiseren van de StudentNight. Wat de succesvolle events ook vooral goed doen bij het aantrekken van de doelgroep is dat zij al hun functies optimaal benutten. ROOM kan deze kans ook beter benutten door de livingroom meer als huiskamer te laten functioneren voor de studenten. Naast het functioneren als huiskamer en muziekpodia kan ROOM zich ook profileren als eetcafé voor de studenten. De grootste bedreiging voor ROOM is dat er al zat georganiseerd wordt voor de doelgroep op het gebied van vrijetijdsbesteding in Rotterdam. Zo zijn de studenten in hun vrije tijd vaak te vinden op de Nieuwe Binnenweg en de Witte De Withstraat in Rotterdam bij clubs met een café- of podiumfunctie. Hoger opgeleiden zijn in het algemeen kieskeuriger als het gaat om de keuze voor uitgaansgelegenheden. Er is bij de doelgroep vooral een voorkeur voor uitgaansgelegenheden waar publiek hetzelfde opleidingsniveau heeft en dezelfde leeftijd en lifestyle als zijzelf. De doelgroep houdt van kleinschalige en afwisselende feesten. Er gaat een voorkeur uit naar speciaal georganiseerde avonden in niet-reguliere uitgaansgelegenheden. Uit de resultaten van de fieldresearch blijkt dat de helft van de doelgroep het leuk lijkt om een avondje uit te gaan waar ook jonge backpackers zijn. De doelgroep is niet super enthousiast te spreken over de Dutch Delight Night, Movie Night en Open Mic Night. Hiervan is de doelgroep het meest enthousiast over de Open Mic Night, alleen zou toch iets meer dan de helft van de doelgroep deze avond niet bezoeken. Enkele kanttekingen die de doelgroep hierbij plaatst zijn: specials met drankjes, het globale aspect van het muziekgenre op de avond en het organiseren van een happy hour. De doelgroep is enthousiaster over de StudentNight. De StudentNight is vooral goed ontvangen door de WO’ers waarvan 52% deze studentenavond zou willen bezoeken. Omdat er al enkele studentenavonden worden georganiseerd in Rotterdam kan ROOM goed kijken naar deze concurrenten. Deze studentenavonden trekken namelijk al een hoop studenten aan. De doelgroep is minder te spreken over de Sweet As Sundae Sundays. 62% van de doelgroep zou deze Lazy Sunday niet willen bezoeken. Enkele kanttekeningen die de doelgroep hierbij plaatst zijn het tijdstip en een ontbrekende special voor de lunch of diner. De doelgroep heeft zelf een flink aantal ideeën waarbij het merendeel van de studenten het ook leuk vindt als dit wordt geprogrammeerd in ROOM. Hiervan zijn de meeste aangeleverde ideeën gerelateerd aan de opleidingen van de studenten zoals het organiseren van borrels. De Hogescholen en Universiteit staan altijd open voor een samenwerking volgens de doelgroep. Bovendien is het belangrijk dat ROOM zorgt voor een plekje in het programma tijdens de introductiedagen van de Hogescholen en Universiteit en zich aansluit bij de Eurekaweek. Het merendeel van de doelgroep vindt dat ROOM een Unique Selling Point te bieden heeft met de internationale gasten. Dit Unique Selling Point kan ROOM dan ook inzetten bij de activiteiten zoals een kookworkshop. Daarnaast plaatst de doelgroep de kanttekening dat ROOM wellicht met een uniek caféthema ook een Unique Selling Point kan bieden zoals het comedycafé of de karaokebar voor studenten in Rotterdam. Het rapport eindigt met de conclusies van het onderzoek en het advies voor ROOM.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk