De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verschil in de motorische ontwikkeling tussen leerlingen met een psychiatrische diagnose en leerlingen zonder een psychiatrische diagnose

Rechten:

Verschil in de motorische ontwikkeling tussen leerlingen met een psychiatrische diagnose en leerlingen zonder een psychiatrische diagnose

Rechten:

Samenvatting

Doel Het onderzoek is uitgevoerd om antwoord te krijgen op de vraag: Bestaat er een verschil in de motorische ontwikkeling tussen leerlingen met een psychiatrische diagnose en leerlingen zonder een psychiatrische diagnose als kinderen gemeten worden met het Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen. Methode De testpersonen zijn 34 leerlingen van de speciaal onderwijs school Mulock Houwer Fornhese en 125 leerlingen van de basisschool de Westerparkschool. De psychiatrische diagnoses op de Mulock Houwer Fornhese worden gesteld door Fornhese. Leerlingen van de Westerparkschool zonder psychiatrische diagnose in hun persoonlijk dossier zijn de testpersonen voor dit onderzoek. De motorische ontwikkeling wordt weergegeven in stilstaan linkerbeen, stilstaan rechterbeen, kracht links, kracht rechts, springen coördinatie en stuiteren. De dataverzameling op de Mulock Houwer Fornhese was tussen 14-11-11 t/m 23-12-11 en op de Westerparkschool was de testperiode 02-04-12 t/m 20-04-12. De data is verwerkt in het dataprogramma SPSS en de verschillen zijn berekend met de non-parametische varianten van de independent sample testen. Resultaten De data is getoetst op normaliteit met skewness, kurtosis en histogram with normal curve. De data is niet normaal verdeeld. Hierdoor is er non-paramedisch getest voor de vergelijking. De bijbehorende test is de Mann-Whitney U test. Er zijn verschillen gevonden voor stilstaan rechterbeen (P = 0.007) en stuiteren (P = 0.000) tussen de testgroepen. Voor de vaardigheden, stilstaan linkerbeen (P = 0.391), kracht links (P = 0.389), kracht rechts (P = 0.496) en coördinatie (P = 0.203), zijn er geen verschillen gevonden. Conclusie/discussie Hoewel er geen verschillen zijn gevonden op vier van de zes vaardigheden is er toch sprake van een verschil in de motorische ontwikkeling tussen leerlingen met een psychiatrische diagnose en leerlingen zonder een psychiatrische diagnose. Dit onderzoek ondersteunt de verschillen van verschillende onderzoeken waarbij gebruik gemaakt is van gevalideerde testen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk