De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoeksverslag CIOS Haarlem zang bewegen dans

Rechten:

Onderzoeksverslag CIOS Haarlem zang bewegen dans

Rechten:

Samenvatting

Het CIOS Haarlem leidt leerlingen op tot verschillende functies in het kader van sport en bewegen. Volgens het competentiegericht leren kan bij leerlingen een grote mate van zelfstandigheid en zelfsturing verwacht worden in dit opleidingsproces. Om te onderzoeken of deze onderwijsmethode tot het gewenste effect leidt voor leerlingen van het CIOS Haarlem, staat de volgende vraag in dit onderzoek centraal: Hoe ervaren de leerlingen van CIOS Haarlem niveau 2 het competentiegericht leren en passen de docenten dit type onderwijs ook toe? De leerlingen die hebben deelgenomen aan het huidige onderzoek zijn allen onderdeel van niveau 2. Zij hebben een enquête ingevuld waarin vragen staan over de organisatie, het competentiegericht onderwijs en over de beheersing van het competentiegericht onderwijs. De docenten hebben een digitale quickscan ingevuld. Deze scan bestaat uit zeven competenties hiermee kan er getest worden of zeven competenties, die deel uitmaken van de Wet BIO (2006) beheerst worden. Daarnaast vullen de leerlingen van niveau 2, CIOS Haarlem de VIL ( vragenlijst inter-persoonlijk leraarsgedrag) in over de docenten. Deze vragen gaan over het gedrag van een docent in de klas en geeft een beeld van zijn handelwijze. Uit de enquête is naar voren gekomen dat het competentiegericht onderwijs niet geschikt is voor de leerlingen van niveau 2 van het CIOS in Haarlem. Het belangrijkste onderdeel wat deze leerlingen niet beheersen van het competentiegericht leren is het om kunnen gaan met aangeboden ruimte voor zelfstudie. Binnen deze aangeboden ruimte moeten de leerlingen kunnen plannen. De leerlingen uit dit onderzoek geven aan, het plannen niet te beheersen. De leerlingen leggen de reden dat zij het competentiegericht leren niet beheersen grotendeels bij zichzelf en niet bij het de organisatie. De enige fout die de organisatie heeft in de ogen van de leerlingen is het aantal beschikbare plaatsen in de studieruimtes en het ook vaak te lawaaierig is, waardoor de leerlingen niet zelfstandig te werk kunnen gaan. De VIL en de quickscan wijzen uit dat de organisatie nog meer facetten heeft waar verandering ingebracht kan worden. Niet alle docenten kunnen het competentiegericht leren toepassen binnen de gegeven lessen. Om deze knelpunten te ondervangen is er een aanbeveling uitgesproken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk