De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het korte termijn effect van lichamelijke inspanning op de selectieve aandacht

Rechten:

Het korte termijn effect van lichamelijke inspanning op de selectieve aandacht

Rechten:

Samenvatting

In het onderwijs is leren belangrijk. Voor leren is selectieve aandacht nodig om belangrijke prikkels te kunnen filteren uit een heleboel minder belangrijke prikkels. Als men weet welke factoren zorgen voor een hogere selectieve aandacht, dan kan men hier de roostering van onderwijsactiviteiten op aanpassen. Uit literatuuronderzoek blijkt dat fysieke inspanning zorgt voor een grotere toevoer van bloed naar de hersenen. Dit zou betekenen dat er ook meer zuurstof bij de hersenen komt. Dit bevordert wellicht de selectieve aandacht. In dit afstudeeronderzoek wordt onderzocht of lichamelijke inspanning een directe verbetering van de selectieve aandacht oplevert. De groep proefpersonen bestaat uit 180 Vwo-leerlingen in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar van het Atheneum College Hageveld te Heemstede. Zij zijn verdeeld over twee testgroepen met beide een andere interventie, namelijk een les lichamelijke opvoeding of een theorieles. Een subtest van de TEA-Ch (Test of Everyday Attention for Children) is gebruikt om de selectieve aandacht te meten tijdens een voor- en nameting. De resultaten van de nameting zijn bij beide groepen significant beter (p =0.000 voor beide groepen). De groep met de theorieles laat een grotere verbetering zien dan de groep met de les lichamelijke opvoeding als interventie. Dit is een significant verschil (p =0.03). De conclusie is daarom dat beide groepen lesvormen een positief effect hebben op de selectieve aandacht. De groep met de theorieles vertoonde een positiever effect dan de groep met de L.O. les. De aanbeveling voor de beroepspraktijk is om belangrijke toetsen en uitleg over ingewikkelde theorieën, waarbij selectieve aandacht nodig is aan het einde van een theorieles of na een L.O. les te doen. Verder onderzoek is nodig om te bepalen of de selectieve aandacht op verschillende tijdstippen gedurende de dag verschilt en om het effect te bepalen van andere lesinhouden tijdens een les lichamelijke opvoeding.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk