De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Merkadvies Sundio Group

Rechten:

Merkadvies Sundio Group

Rechten:

Samenvatting

Managementsamenvatting Reisorganisatie Sundio bedient met het huidige merkenportfolio een groot deel van de markt van jongerenreizen, tot reizen voor (jonge) stellen en ‘oudere reizen’. Het vermoeden bestaat echter al langer dat de doelgroep van 20-30 jaar, zich niet thuis voelt bij één specifiek merk. Verkoopcijfers van 2012 ondersteunen deze gedachte want deze laten zien dat er vooral bij GOGO, één van de merken onder de Sundio paraplu, een grote terugloop is van reizigers in de leeftijd 20-30 jaar. Deze afname wordt niet gecompenseerd door een toename van boekingen bij het merk Sunweb dat zich onder dezelfde paraplu richt op een volgend leeftijdsegment. Het is van belang voor Sundio om te weten waar deze groep dan wel hun vakantie boekt en hoe ze terug te krijgen naar of te behouden voor een Sundio merk. Er is onderzoek gedaan naar de doelgroep, de concurrenten en de markt om te kunnen zien waar de oorzaken van het verloop en de kansen liggen bij de doelgroep van 20-30 jarige vakantiegangers. Er blijkt geen enkele concurrent te zijn die zich volledig richt op deze doelgroep. De reismarkt is niet alles dekkend zoals ten onrechte wel eens wordt gedacht. Er bestaat ruimte in de markt voor een reismerk dat zich richt op de doelgroep 20 tot en met 30 jaar. De doelgroep boekt nu de vakantie bij merken die niet specifiek op hun behoeftes gericht zijn. GOGO en andere merken worden door de doelgroep als ‘kinderachtig’ ervaren en vooral het gevoel van verplichtende extra’s, de georganiseerde feesten en uitstapjes, wil de doelgroep juist niet hebben wanneer bij een reisorganisatie wordt geboekt. Sunweb en concurrerende aanbieders voor volwassen vakanties kunnen nog wel rekenen op de doelgroep maar deze boekt hier eigenlijk vooral een vakantie vanwege gebrek aan andere specifiekere aanbieders. De doelgroep staat open voor een organisatie die zich richt op hun wensen en behoeften. De twintigers zijn op zoek naar een reismerk dat hun juist de ruimte laat om zelf activiteiten te ondernemen. Deze mogen ook wel aangeboden worden, maar niet op zo’n indringende of verplichtende manier als bij jongerenmerken doorgaans het geval is. Twintigers willen op hun vakantie zon, zee en strand maar ook dingen ondernemen. Het draait bij deze generatie niet enkel meer om feesten, stappen, zuipen en zonnen. De vakantie mag best meer inhoud hebben en de bestemming hoeft liever niet meer een massale jongerenbestemming te zijn. Dat laat zich vertalen in een reismerk dat de jongeren hun vrijheid laat behouden zodat ze een gevoel van onafhankelijkheid hebben. Een reismerk dat er voor zorgt dat je een onbezorgde vakantie hebt, maar zelf passief aanwezig is. Een merk dat meer is dan enkel zonvakanties en ook reizen aanbiedt naar voetbalwedstrijden, naar mooi steden om te winkelen en naar internationale festivals. Een merk dat twintigjarigen uitdaagt om de hoofdrol te spelen in hun eigen (vakantie)verhaal. Dit merk kan het nieuwe reismerk van Sundio zijn. Executive Summary The brand portfolio of Sundio has brands aimed at different section of the Dutch travel market. They cover the market for young people, young families and adults. For a while now the management of Sundio suspects that the group of people between 20 and 30 years old is not interested enough in Sundio’s brands. The sales numbers of this groups show a decrease of people booking their vacation at the brands of Sundio. It is important for Sundio to see why they are losing the interest of people with the age 20 till 30 years. For this reason I have done research in to the internal environment of Sundio and the external environment. The external environment exists of the target group, the competition and the market. In the current market there is no other brand who focuses on the target group of 20-30 years. For this reason it is believed there is space for a brand who focuses on this age. At the moment the target groups uses brands not aimed at their age to go on vacation. Brands who focus on young teenagers are of no interest to the target group, they experience these brands as childish and they feel obligated to stay with the group if they go with these brands. The alternatives to these kind of brands focus on an older audience and the target group only goes on holiday with these brands because of a lack of alternatives. The possibility of a brand who focuses on the target group 20-30 years can expect a positive response from the target group. Important to this group is the feeling of independence and freedom. They don’t want to be obliged to book a package, no they want to create their own holiday. The target group want sun, sea and the beach on their holiday but also want to be triggered. They want to experience an adventure and they want to some new sort of activities. A brand the will give the target group a form of independence and freedom. A brand that will give you a safe vacation without worries but stays on the background. A brand that gives you more than a holiday to the sun, it wall also offers trips to football matches, shopping weekends and international festivals. A brand that challenges you to be a part in your own (holiday) story. This brand must be the new brand of Sundio.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk