De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Lunch onder de loep : Onderzoek naar lunchgewoonten van basisschoolleerlingen op de JOGG-scholen in Amsterdam Nieuw-West

Rechten:

Lunch onder de loep : Onderzoek naar lunchgewoonten van basisschoolleerlingen op de JOGG-scholen in Amsterdam Nieuw-West

Rechten:

Samenvatting

Achtergrondinformatie Door de komst van het continurooster en het stijgende aantal werkende moeders, lunchen steeds meer kinderen op school. Uit waarnemingen en observaties van docenten en de GGD blijkt dat lunchpakketten van kinderen vaak calorierijke en/of nutriëntarme producten bevatten. Met het oog op de toename van overgewicht bij kinderen is dit geen gunstige ontwikkeling. Op de twee JOGG-basisscholen in Amsterdam Nieuw-West zitten veel kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Bij deze etnische groepen is de stijging van overgewicht onder kinderen groot. De moeders die de lunch voor kinderen verzorgen leggen het verband tussen een ‘gezonde lunch’ en een ‘vol gevoel’. Doel Turkse en Marokkaanse moeders moeten worden gestimuleerd om een gezonde lunch mee naar school te geven. Met dit onderzoek wordt de lunch van leerlingen op de JOGG-scholen in kaart gebracht en worden de informatiebehoefte en interventiewensen van de moeders te geïnventariseerd. Op basis van de uitkomsten wordt een lunchinterventie ontwikkeld en uitgevoerd. Methode Voor het lunchonderzoek zijn de lunchproducten van 229 leerlingen op de twee JOGG-basisscholen in Amsterdam Nieuw-West geïnventariseerd. Door middel van interviews met 25 moeders zijn informatiebehoefte en interventiewensen in kaart gebracht. Resultaten Veel kinderen eten volkoren- of bruinbrood tijdens de lunch. Deze boterhammen worden voornamelijk belegd met: Hollandse kaas, worstsoorten, pindakaas en zoet chocoladebeleg. De meeste kinderen drinken een gezoete drank bij de lunch. Weinig kinderen eten iets extra’s, kinderen die dat wel doen eten groente of fruit. Tussen jongens en meisjes en onder- en bovenbouw zijn diverse consumptieverschillen. Moeders hebben behoefte aan informatie over het maken van een gevarieerde lunchtrommel en willen meer weten over de voordelen van gezond lunchen voor hun kind. Bij het uittesten van de lunchworkshop was er een hoge opkomst en de meeste moeders en kinderen waren enthousiast. Conclusie Binnen de lunchtrommels heeft de bruine- en volkorenboterham een vaste plek veroverd, maar er is nog veel ruimte voor verbetering als het gaat om de keuze van beleg en dranken. Het aanbieden van informatie in de vorm van een lunchworkshop is een positieve manier om moeders te inspireren een gezondere lunchtrommel mee te geven. Aanbevelingen Op basis van dit lunchonderzoek moeten interventies zich vooral richten op het verbeteren van de beleg- en drankkeuzen. Voor het creëren van draagvlak is het belangrijk aan te sluiten bij de prioriteiten van ouders. Verder onderzoek is nodig naar wat ouders motiveert om gezonde of minder gezonde keuzes voor hun kinderen te maken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk