De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Geniaal gedoe : Social media inzetten ter bevordering van gezonde voedingskeuzes

Rechten:

Geniaal gedoe : Social media inzetten ter bevordering van gezonde voedingskeuzes

Rechten:

Samenvatting

Doel Openbare Scholengemeenschap (OSG) Echnaton heeft de ambitie om de gezondste school in de gezondste wijk van Nederland te worden. Het projectbureau van OSG Echnaton wilde in de vorm van een adviesrapport weten, hoe de school social media kan inzetten om leerlingen te stimuleren gezonde voedingskeuzes te maken. Daarnaast wilde het projectbureau dat er een begin werd gemaakt in de implementatie van de social media. Methode Er zijn diepte-interviews met acht leerlingen gehouden om de social media toe te spitsen op de leerlingen van OSG Echnaton. Door middel van literatuuronderzoek is kennis opgedaan over de huidige inzichten in social media en het bevorderen van gezond gedrag bij jongeren. De kennis die werd opgedaan uit de literatuur, is gebruikt voor de opzet en de uitvoering van interviews en voor het adviesrapport voor OSG Echnaton. Resultaten Uit het literatuuronderzoek kwam naar voren dat onder social media alle internettoepassingen vallen die interactie tussen individuen mogelijk maken. Als meest populaire social media onder jongeren in 2013 kwamen Facebook, YouTube en Twitter naar voren. Facebook en Twitter bieden de meeste voordelen voor het bereiken van jongeren via social media. YouTube is minder interactief dan deze netwerken. Instagram kan niet op de computer en alle smartphones gebruikt worden. Daarnaast komt uit het literatuuronderzoek naar voren dat gedrag wordt beïnvloed door externe- en interne determinanten. Deze determinanten kunnen het gedrag positief of negatief beïnvloeden. Het literatuuronderzoek laat ook zien welke fasen van gedragsverandering mensen doorlopen en welke stappen zij zetten om te komen tot verandering van gedrag. Veranderingsdoelen en methodieken moeten worden afgestemd op de fase van gedragsverandering waarin mensen zich bevinden. Daarnaast blijkt uit de gebruikte literatuur dat mensen op social media gedrag vertonen zoals liken. Om mensen dit gedrag uit te laten voeren dienen er drie variabelen tegelijk aanwezig te zijn. Daarnaast kunnen mensen worden aangezet tot het gedrag door zes basisprincipes die mensen overtuigen om een bepaald gedrag te vertonen. De literatuurstudie geeft ook inzicht in het doelgericht inzetten van social media door middel van succesfactoren en valkuilen die in de jaren dat social media gebruikt wordt naar voren zijn gekomen. Uit de interviews met de leerlingen blijkt dat de leerlingen met name bekend waren met Facebook, YouTube, Twitter en Instagram. De social media netwerken die de school al gebruikte, kende de leerlingen wel maar de leerlingen hadden weinig interesse in deze pagina’s. Leerlingen gaven tijdens de interviews aan dat flyers en acties nuttige promotiemiddelen zijn. Hierbij kwam naar voren dat leerlingen eerst actief moeten zijn op de social media die de school wil gebruiken. Daarnaast kwam uit de interviews naar voren dat de meeste leerlingen niet bezig zijn met een gezond voedingspatroon. Uit de interviews kwam naar voren dat de interesses, zoals muziekstijl, onder de leerlingen verschillend waren. De leerlingen benoemde wel enkele overeenstemmende favoriete televisieprogramma’s en cabaretiers. Conclusie Uit het onderzoek van deze scriptie komt naar voren dat YouTube, Twitter, Instagram en met name Facebook populair zijn onder de leerlingen van OSG Echnaton. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn de netwerken Facebook en Twitter op OSG Echnaton opgezet. Voordat deze social media doelgericht ingezet kunnen worden, dienen deze eerst actief te zijn en gevolgd te worden door de leerlingen. Door middel van een vervolgonderzoek kan achterhaald worden in welke fase van het Stages of Change-model de meeste leerlingen zich bevinden. De methoden kunnen op deze fase afgestemd worden zodat de methoden effectiever kunnen zijn. Het is aan te raden om leerlingen bewust te maken van de risico’s die social media met zich meebrengen zoals Social Media Stress (SMS), Fear of Missing Out (FOMO) en het verlies van privacy.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutBewegen, Sport en Voeding
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk