De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De les doorcirkelen : praktijkonderzoek naar de theorie van het ervaringsleren van David A. Kolb

Rechten:

De les doorcirkelen : praktijkonderzoek naar de theorie van het ervaringsleren van David A. Kolb

Rechten:

Samenvatting

Samenvatting. De hoofdvraag van dit onderzoek is: Hoe kan ik zorgen dat alle leerlingen alle fasen van de cirkel van het ervaringsleren van Kolb in mijn les doorlopen? De aanleiding van dit onderzoek is dat ik meer wilde aansluiten bij wat leerlingen nodig hebben. Ik vroeg mij of ik door mij te verdiepen in leerstijlen beter kon aansluiten bij de individuele verschillen tussen leerlingen. Kolb (1984) beschrijft in zijn theorie van het ervaringsleren dat leren een proces is waarin vier fasen worden doorlopen: concreet ervaren, reflectief observeren, abstract conceptualiseren en actief oefenen. Kolb onderscheidt vier leerstijlen die een combinatie zijn van vaardigheden die elkaar opvolgen in deze cirkel van het ervaringsleren. Deze vier leerstijlen zijn bekend als: de dromer, de denker, de beslisser en de doener. De fase in de leercirkel die past bij de voorkeursleerstijl zou het gemakkelijkst doorlopen worden. Tijdens mijn literatuurstudie kwam ik tot de conclusie dat een docent leerlingen moet leren de hele cirkel van het ervaringsleren te doorlopen zodat zij alle leerstijlen ontwikkelen. Ik heb daarom twee lessen ontworpen waarin de cirkel van het ervaringsleren doorlopen wordt. Mijn verwachting was dat ik in de ontwerplessen kon terugzien dat leerlingen moeite hebben met de lesfase die niet bij hun voorkeursleerstijl past. Ik verwachtte dat, door de hele leercirkel te doorlopen, alle leerlingen zouden leren en de lessen zouden waarderen. Ook verwachtte ik dat de leerlingen anders naar hun eigen leerproces zouden gaan kijken. De conclusie in dit onderzoek is dat niet wordt bevestigd dat de leerlingen een voorkeur hebben voor de lesfase die bij hun voorkeursleerstijl past. Wel is duidelijk dat de leerlingen leren en de lessen waarderen. De leerlingen geven aan de actieve invulling van de lessen en de afwisseling te waarderen. De leerlingen gaan door een les waarin zij bewust de fasen van het ervaringsleren doorlopen niet anders naar hun eigen leren kijken. Mijn conclusie is daarom dat leerlingen niet in te delen zijn op basis van leerstijl en dat de aandacht voor het leren in de ontwerplessen te impliciet is geweest om leerlingen te leren leren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk