De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Aanbod van grammatica in het montessorionderwijs uitgevoerd op het Cosmicus Montessori Lyceum te Amsterdam

Rechten:

Aanbod van grammatica in het montessorionderwijs uitgevoerd op het Cosmicus Montessori Lyceum te Amsterdam

Rechten:

Samenvatting

Na mijn eerste kennismaking met het Montessorionderwijs heb ik allereerst kritisch gekeken naar de toepassing van de ideeën van Maria Montessori binnen het CML. Ik zag dat dit niet vanzelfsprekend is en dat er nog steeds (te) veel klassikaal les wordt gegeven. Veel van de lessen kunnen anders worden toegepast, meer Montessoriaans. Wat mij vooral opviel toen ik begon, was dat ik niet wist hoe ik leerlingen grammatica aan moest leren. Volgens Montessori moeten ze het zelf ontdekken, maar dit deden ze niet of niet optimaal. Ik ben toen klassikale uitleg gaan geven. Dit deed ik omdat ik niet bij ieder groepje leerlingen hetzelfde verhaal wilde vertellen. Dit kost veel tijd en daarnaast kon ik moeilijk zicht houden op andere leerlingen. Vooral in klassen die als lastig worden betiteld was dit niet mogelijk. Ik was niet tevreden met de manier waarop ik grammaticaonderwijs aanbood. Daarnaast zijn de resultaten van de leerlingen als het gaat om Frans grammaticaonderwijs onvoldoende. Ik realiseerde me al vrij snel dat er genoeg theorieën zijn geschreven over alternatieve methodes om grammatica aan leerlingen aan te bieden. Ik keek er weinig naar. Het zijn er zoveel en welke is nou de juiste? Toch stak mijn klassikale methode van grammaticaonderwijs me. Ik vond het zelf net zo saai als de leerlingen. Ik heb slimme leerlingen die graag worden uitgedaagd. Waarom deed ik niet wat meer moeite om ze uit te dagen? Waarom gaf ik op deze wijze les? Wie hielp ik hiermee? Vanuit deze ontevredenheid heb ik besloten mijn praktijkonderzoek te wijden aan het onderzoeken van de verschillende methoden voor het aanleren van grammatica en deze te koppelen aan de karakteristieken van het Montessorionderwijs. Ik ben namelijk heel erg benieuwd of deze methodes in combinatie met het Montessorionderwijs passen bij de school, de leerlingen en uiteraard bij mij

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingLeraar Frans
AfdelingOnderwijs en Opvoeding
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk