De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Motivatie, Sprint2 vs reguliere les

Rechten:

Motivatie, Sprint2 vs reguliere les

Rechten:

Samenvatting

Met de resultaten van mijn onderzoek, gekoppeld aan het theoretisch kader, kan ik mijn hoofdvraag, Wat is het verschil tussen de Sprint2 lessen en de niet Sprint2 lessen? beantwoorden. Met ‘het verschil’ wil ik twee zeer belangrijke thema’s binnen het onderwijs omschrijven namelijk, motivatie onder de leerlingen en de krachtige leeromgeving. Het verschil tussen de Sprint2 lessen en de niet Sprint2 lessen is onder andere de leeromgeving. De Sprint2 lessen houden andere lesaanpakken erop na dan de niet Sprint2 lessen. Sprint2 kenmerkt zich door drie fasen in de les, de verwachting (hoge verwachting per leerling om zelfvertrouwen te creëren), het proces (leerling maakt gebruik van bronnen, docent bemoeit zich niet met het proces en brengt geen structuur aan) en de presentatie (de leerling presenteert wat hij geleerd heeft en krijgt daar feedback op). Door deze drie fasen verschilt de lesaanpak en dus ook de leeromgeving in vergelijking met de andere twee lessen. De docenten hebben in beide gevallen een andere rol binnen de klas. De niet Sprint2 lessen zijn in elk opzicht anders. Hier werd in les 1 geen verwachting geschept aan het begin van de les. Het proces werd bij beide niet Sprint2 lessen begeleid door de docent en er werd minimale structuur aangebracht. Het verschil tussen de Sprint2 lessen en de niet Sprint2 lessen is mogelijk verschillend tussen niveau 1-­‐2 en niveau 3-­‐4 zoals ze op dit moment verzorgd worden. Van belang is dat de leeromgeving aangepast wordt naar de behoeften van mbo-­‐niveaus om tot betere resultaten te komen en om leerlingen meer te motiveren. De intrinsieke motivatie was onder de Sprint2 lessen het hoogst en is aldus de belangrijkste motivatievorm. De extrinsieke motivatie was bij beide lesaanpakken nagenoeg gelijk. De leeftijdsverschillen binnen de klassen waren zeer groot. Bij de klas met de hoogste leeftijd was de intrinsieke motivatie ook het hoogst. Dit waren allemaal 21+ leerlingen, geen van allen waren verplicht om naar school te gaan. Dit in tegenstelling met leerlingen die nog geen 18 jaar oud zijn

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutOnderwijs en Opvoeding
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk