De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rechten:

De Fabriek

Rechten:

Samenvatting

Dit rapport is een weergave van het onderzoek voor opdrachtgever De Fabriek, een kunstinitiatief gevestigd te Eindhoven. De probleemstelling van het onderzoek luidt: Aan welke voorwaarden moet een evenement voor De Fabriek voldoen om de naamsbekendheid van De Fabriek binnen de kunstscene te versterken? In de loop van het onderzoek bleken er tegengestelde ideeën te bestaan over de aanpak. Een belangrijke constatering was dat er een spanningsveld heerst tussen marketing en kunst. De conclusie is dat er een weg moet worden gevonden om een proces op gang te brengen, waardoor men zich gaat realiseren dat het marketinggerichte denken kan helpen om de eigen kunstzinnige doelstelling beter te kunnen bewerkstelligen. Om de doelgroep enthousiast te kunnen maken voor de activiteiten van de Fabriek, moet men eerst bekend zijn met de Fabriek. Daarvoor zijn marketingtechnieken een prima hulpmiddel. Uit het onderzoek komt naar voren dat er meerdere randvoorwaarden zijn voor een te organiseren evenement om de naamsbekendheid van De Fabriek te kunnen vergroten. Op basis van de randvoorwaarden en bovengenoemde beperkingen is een conceptevenement uitgewerkt dat kan helpen om dit proces in gang te zetten. Het gaat om een tweemaandelijks evenement waarbij wordt samengewerkt met kunstacademies uit Nederland. Studenten krijgen de mogelijkheid om samen met studenten van andere disciplines van verschillende opleidingen de werkruimte van De Fabriek te gebruiken voor een periode van twee weken. In deze twee weken krijgen zij de ruimte om te experimenteren en om zichzelf te ontwikkelen. Aan de werkperiode zit een presentatieperiode van een week vast. Ter voorbereiding op dit evenement zullen studenten door middel van een pull-strategie warm worden gemaakt om deel te nemen aan dit evenement. Er wordt een digitaal platform opgezet, bestaande uit een website, een Facebook-bedrijvenpagina en een Twitteraccount om een zogeheten fanbase te creëren. Deze fanbase vormt de basis voor een hechte samenwerking tussen De Fabriek en kunstacademies in Nederland. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van deskresearch en kwalitatief onderzoek. Er zijn twee interviews, twee panelgesprekken met de opdrachtgever en twee panelgesprekken met de doelgroep georganiseerd.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk