De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Wensen en behoefte van toekomstige bruiden

Rechten:

Wensen en behoefte van toekomstige bruiden

Rechten:

Samenvatting

Deze scriptie is geschreven in het kader van mijn afstuderen aan de Hogeschool van Amsterdam in Media, Informatie en Communicatie. Voor dit rapport is een onderzoek verricht voor WIT Wedding met de volgende probleemstelling: op welke manier kan de redactionele formule van WIT Wedding worden aangepast om beter in te spelen op de wensen en behoeften van de consument en de losse verkoop helpen te verhogen? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is er eerst een groot literatuuronderzoek verricht. Allereerst is er een analyse gemaakt van de huidige redactionele formule van WIT Wedding. Om erachter te komen waarin WIT Wedding zich onderscheidt van de andere twee trouwbladen op de Nederlandse markt is er een concurrentieanalyse gemaakt. In dit hoofdstuk worden de redactionele formules van Bruid&Bruidegom en Trouwen in kaart gebracht. Als we deze drie formules naast elkaar leggen, zien we dat WIT Wedding zich op een aantal gebieden onderscheidt. WIT Wedding biedt de meeste gevarieerde artikelen aan en heeft een sterke onderscheidende visie. Het is tevens het goedkoopste bruidsblad maar bevat ook het minst aantal pagina’s. Om erachter te komen waar de (potentiële) doelgroep de meeste waarde aan hecht, is er een enquête uitgezet onder zowel de huidige lezers als niet-lezers. Het doel van dit onderzoek is immers om de redactionele formule zo goed mogelijk aan te passen om beter in te spelen op de wensen en behoeften van de consument. Om deze enquête zo goed mogelijk vorm te geven, zijn er eerst een aantal interviews gehouden. Ideeën die uit deze gesprekken naar voren zijn gekomen, heb ik meegenomen in de vragenlijst van de enquête. Om meer inspiratie en ideeën op te doen, is er ook een analyse gemaakt van het internationale trouwblad uit België, Loving You. Loving You is het dikste en meest gelezen bruidsblad van België. Het blad is intussen meer dan 21 jaar marktleider in klassevolle bruids- & feestmagazines met een oplage van 58.000 ex. (Vlaanderen) / 38.000 ex. (Wallonië). Voor WIT Wedding is het heel leerzaam een blik te werpen op deze succesformule. Het rapport eindigt met de resultaten die voortgekomen zijn uit de interviews en de enquêtes. Dit hoofdstuk bevat alle wensen en behoeften van toekomstige bruiden. Uit de resultaten blijkt dat Bruid&Bruidegom het meest gelezen trouwblad is. 32% van alle respondenten geeft aan dat ze WIT Wedding lezen. Deze respondenten kwamen in de enquête op een apart spoor uit, waar specifieke vragen over de huidige redactionele formule van WIT Wedding gesteld werden. Hieruit blijkt dat er vijf favoriete rubrieken zijn: real wedding, passessie, moodboard, bride-to-be/bride-after en dagboek van een bruid. Ook geeft de respondent aan welke rubrieken zij nauwelijks of nooit lezen. Deze rubrieken Afstudeeropdracht WIT Wedding 10 kunnen wellicht vervangen worden door nieuwe rubrieken over de onderwerpen waarvan de lezers hebben aangegeven dat zij die missen in het trouwblad. De grootste oorzaak van het feit dat 68% van de respondenten WIT Wedding niet leest, is omdat zij het trouwblad niet kennen of niet kunnen vinden in de winkel. WIT Wedding moet dus niet alleen hun redactionele formule aanpassen, maar zich ook goed concentreren op eventuele marketingstrategieën zodat zij de doelgroep beter kunnen bereiken. Tijdens de interviews kwam ik erachter dat de lezers de ondertitel ‘niet-truttig trouwen’ verschillend opvatten. Het meest opvallend vond ik de reactie dat deze ondertitel een negatieve lading geeft. Alsof trouwen in het algemeen sowieso truttig is. Dit kan afschrikken bij de lezers. In het hoofdstuk conclusies worden alle resultaten samengevat en gekoppeld met het literatuurhoofdstuk. Als laatste zal ik aan de hand van de resultaten en conclusies handvaten aanreiken aan de redactie van WIT Wedding hoe zij de redactionele formule het best aan kunnen passen. Deze handvaten zal ik beschrijven in het hoofdstuk advies. Het rapport wordt afgesloten met een evaluatie, literatuurlijst en bijlagen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk