De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Bol.com studieboekenonderzoek 2012: Over het aan- en verkoopproces van studieboeken en hoe dit te beinvloeden

Rechten:

Bol.com studieboekenonderzoek 2012: Over het aan- en verkoopproces van studieboeken en hoe dit te beinvloeden

Rechten:

Samenvatting

In dit rapport staat stap voor stap beschreven hoe het onderzoek naar het aan- en verkoopproces van studieboeken bij bol.com tot stand is gekomen. De belangrijkste reden voor dit onderzoek is het feit dat studenten, wanneer ze studieboeken aanschaffen bij bol.com, orders plaatsen die in veel gevallen uit slechts één studieboek bestaan. Om erachter te komen waarom dit het geval is en hoe bol.com dit aankoopgedrag dermate kan beïnvloeden ten einde studenten grotere orders te laten plaatsen, is dit onderzoek opgezet. Om een goed profiel van de gemiddelde student te kunnen schetsen is de hoofdvraag onderverdeeld in diverse deelvragen. Om deze deelvragen te kunnen beantwoorden is gebruikgemaakt van zowel desk- als fieldresearch. Voor de vragen die enkel met fieldresearch konden worden beantwoord is er om te beginnen een enquête afgenomen die naar bijna 40.000 studieboekenkopers is verstuurd. Ruim 3000 mensen vulden de enquête in waarvan er 500 bruikbaar waren voor het onderzoek. Met een aselecte steekproef zijn uit deze respondenten acht studenten uitgekozen voor een diepte-interview. Enkele belangrijke bevindingen die uit dit onderzoek naar voren komen, zijn de perioden waarin het beste gecommuniceerd kan worden naar de studenten toe, welke aspecten een doorslaggevende rol spelen bij de aankoop van studieboeken en hoe zij getriggerd kunnen worden. Adverteren in een studentenmagazine, posters op hogescholen en universiteiten en kortingsacties zijn middelen die studenten aanspreken. Daarnaast is het belangrijk dat bol.com zich op de ontwikkeling van apps gaat richten waarmee studenten nog makkelijker hun boeken kunnen bestellen/ downloaden. Als bol.com de veranderingen op studiegebiedgoed in de gaten blijft houden, hier als eerste op inspeelt en zijn beloftes nakomt, is de kans klein dat bol.com zijn status als marktleider verliest. SUMMARY This report describes on a step by step basis how research on the purchasing and sales process on study books at bol.com was realized. The main reason for this research is the fact that students usually only place a single order, whenever they buy study books. It was also set up to find out why this situation occurs and how bol.com can significantly influence in the purchasing process in order to have students place larger orders. To get a clearer profile of the average student, the main question was divided into several sub-questions. To answer these sub-questions, desk research as well as field researched was executed. For questions that could only be answered trough field research, a survey was conducted on nearly 40.000 buyers of study books. More than 3000 people successfully completed the survey, of which roughly 500 were useful for research. Out of these respondents, eight students were chosen for an in-depth review. There were several important findings that came to light, such as ‘which periods are best used to communicate with students’, ‘which aspect play a decisive role in the purchasing process of study books’ and ‘how are students triggered most effectively. Advertising in student magazines, applying leaflets in high schools or universities and providing discounts have proven to be successful. Besides that, it is of great importance that bol.com starts focusing on the development of apps, so students will be able to purchase their books more easily – even digitally. If bol.com will keep an eye on changes in the field of study books, anticipates on said changes and keeps its promises, it is highly unlikely that bol.com will lose its leading status in the market.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk