De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De weg naar VOX

Rechten:

De weg naar VOX

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Het medialandschap is continue in beweging. Momenteel grazen jongeren naar nieuws en bepalen zelf wat en wanneer zij iets willen zien. De interesse in nieuws vermindert onder de jonge doelgroep niet. Televisie is voor deze groep nog steeds een interessant medium. Vanuit deze ontwikkeling en mijn persoonlijke interesse in televisie heb ik onderzoek gedaan naar de manier hoe een verdiepend jongerenprogramma over de actualiteiten eruit moet komen te zien. Hiervoor is de volgende probleemstelling gedefinieerd: Hoe ontwikkel je een televisieformat voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar om hen meer verdieping te bieden over de actualiteiten? Het doel van het onderzoek is om naar aanleiding van het onderzoek daadwerkelijk een format te ontwikkelen. De doelgroep werd onderzocht door generatieanalyse. Een generatie is een groep leeftijdsgenoten die dezelfde geschiedenis deelt, hetzelfde meemaakt, dezelfde opvoeding kent en onder gedeelde omstandigheden invloed hebben op de tijdgeest. Mijn doelgroep bevindt zich in generatie Y. Zij zijn geboren tussen 1985 en 2000. Een eigenzinnige groep voor welke autoriteit relatief is, doelgericht communiceert en die uniek wil zijn. De doelgroep is mediasmart en gebruikt social media om zichzelf in de schijnwerper te zetten. Een boodschap nemen zij eerder aan van een bekende of van iemand met verstand van zaken. Wat betreft interesses van mijn doelgroep zijn vooral muziek, film en televisie populair. Ook politiek wordt belangrijk gevonden, maar is minder boeiend. Een Nederlandse invalshoek helpt een onderwerp interessant te maken evenals het herkenbaar te maken voor de kijker. Ook humor werkt goed in televisieprogramma’s vinden de jongeren. Met deze ingrediënten wordt nieuws zeker gewaardeerd en daarbij is er behoefte aan verdieping over de actualiteiten. Onder voorwaarde dat het populaire onderwerpen betreft en het niet langdradig is. Dit laatste aspect is terug te zien in veel Belgische actualiteitenprogramma’s. De items en gesprekken duren lang en de vraagstelling is braaf evenals de communicatie tussen de gasten en de presentatie. In Engeland gaat het er iets heftiger aan toe, wat mede komt dankzij de presentatie, die allen uit het journalistieke vak komen en doorvragen tot zij antwoord krijgen. De gesprekken en items zijn vaak korter dan bij onze zuiderburen. In Nederland zijn de actualiteitenprogramma ook vrij vlot. De interviewtechnieken zijn scherp en presentatoren en verslaggevers nemen alleen genoegen met antwoorden. Bij tafelgesprekken wordt discussie uitgelokt en ook verslaggevers van bijvoorbeeld Pownews gaan op zoek naar de ethische grens. Het resultaat van het onderzoek is het brutale jongerenprogramma Vox waar thema’s uit de actualiteiten besproken worden met mensen die verstand van zaken hebben. Vox gaat soms iets te ver maar altijd met humor. De kijkers kunnen doen wat zij het liefst willen: zelf bepalen wat zij zien. Daarom kunnen zij hun favoriete item kiezen dat vervolgens live wordt uitgezonden. SUMMARY The media landscape is evolving continuously. Youngsters are looking for news and decide for themselves what and when they want to see. The interest in news does not decline among this young target audience. Television is still an interesting medium for them. Taking this, and my personal interests, into consideration, I researched how an in-depth news program for youngsters should look like. For this, I formulated the following question: How do you develop a television format for young people between 18 and 25 that offers them a more in-depth view of current events? The purpose of the research is to actually develop such a format in the end. The target audience was investigated through generation analysis. A generation is a group of people of a similar age, sharing the same history, experiences and upbringing and influencing the spirit of the age under similar circumstances. My target audience is generation Y. They are born between 1985 and 2000, a wilful group for which authority is relative. They communicate purposefully and they want to be unique. The target audience is mediasmart and uses social media to put themselves

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk