De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Adviesrapport voor de digitale nieuwsbrief van Museum Volkenkunde te Leiden

Rechten:

Adviesrapport voor de digitale nieuwsbrief van Museum Volkenkunde te Leiden

Rechten:

Samenvatting

In dit adviesrapport wordt antwoord gegeven op de vraag: Hoe kan de digitale nieuwsbrief van Museum Volkenkunde aantrekkelijker gemaakt worden, zodat de klantenbinding wordt versterkt en de nieuwsbrief meer lezers krijgt? Museum Volkenkunde heeft net een reorganisatie achter de rug. Het museumgebouw is verbouwd, de website veranderd en de huisstijl vernieuwd. Het is daarom een natuurlijk moment om de digitale nieuwsbrief eens onder de loep te nemen. Bovendien weet de pr- en marketingafdeling van het museum niet wie de lezers zijn van de nieuwsbrief en is het medium al lange tijd niet veranderd. Hij ziet er oubollig uit door het kleurgebruik, heeft een simpele lay out wat mensen kan vervelen en lezers moeten ver naar beneden scrollen, omdat de afbeeldingen erg groot zijn. Daarnaast gaat de informatie vooral over tentoonstellingen en activiteiten en in mindere mate over weetjes en achtergrondinformatie. Ook zit er weinig interactie in het medium. Ik heb deskresearch en fieldresearch gedaan. Met deskresearch heb ik onderzocht wat de trends zijn van museummarketing, wat de kenmerken zijn van een goede digitale nieuwsbrief van een museum en ik heb een analyse gemaakt van digitale nieuwsbrieven van vijf andere musea, waaronder twee volkenkundige en twee buitenlandse. Met fieldresearch heb ik een vragenlijst naar medewerkers van andere musea gestuurd, een enquête afgenomen en een panelgesprek georganiseerd. Middels een enquête die ik heb afgenomen bij abonnees, is duidelijk geworden wie de lezers van de nieuwsbrief zijn, wat ze van de huidige nieuwsbrief vinden en hoe ze denken over mogelijke aanpassingen. Vrouwen, mensen met een hoog opleidingsniveau en mensen ouder dan 41 jaar zijn oververtegenwoordigd. Ook wil ongeveer een derde van de respondenten graag een inhoudsopgave in het medium en meer dan driekwart leest graag een rubriek genaamd ‘Wist u dat…’. Daarnaast vroeg ik in een panelgesprek naar de sterktes en zwaktes van de huidige nieuwsbrief van Museum Volkenkunde, mijn vernieuwde nieuwsbrief en drie digitale nieuwsbrieven van andere musea. Hieruit is gebleken dat de panelleden het vervelend vinden aan de huidige nieuwsbrief van Museum Volkenkunde dat vaak niet duidelijk is wanneer activiteiten plaatsvinden en dat de titels en links niet nieuwsgierig maken. Ze vinden daarentegen de agenda in de nieuwsbrief van de Hermitage en de links met sociale media in de brief van het Van Gogh Museum erg handig. Op basis van de bevindingen is een aantal verbeterpunten naar voren gekomen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk