De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De haalbaarheid van een journalistiek sportplatform voor jongeren van twaalf tot vijftien jaar

Rechten:

De haalbaarheid van een journalistiek sportplatform voor jongeren van twaalf tot vijftien jaar

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Kinderen van twaalf tot vijftien jaar zijn zeer actief op internet en sociale media. Ruim zestig procent heeft een account op Twitter en ruim 25 procent zit op Facebook, en dit aantal groeit nog steeds. Daar liggen kansen voor bedrijven die zich richten op jongeren van deze leeftijd, en ze willen bereiken via internet. Daarbij komt dat vele jongeren in het bezit zijn van een mobiele telefoon of smartphone. Dat betekent dat de jongeren niet alleen via een computer, maar ook via een telefoon veel op internet actief zijn. Uit de panelgesprekken en de interviews die ik heb gehouden met leden van de doelgroep en experts uit het vakgebied, blijkt ook dat jongeren een grote behoefte hebben om zichzelf te uiten, zowel in het normale leven als op internet. Met het beoefenen van een sport of het laten zien wie ze zijn proberen ze een eigen identiteit te ontwikkelen die tot aanzien leidt bij hun leeftijdsgenoten. Persoonlijke helden of voorbeelden hebben hier een grote invloed op. Het gedrag en de prestaties van succesvolle en populaire sporters zetten de toon op het gebied van mode en sportbeoefening, en leiden tot reacties van de doelgroep. Hierdoor is er een grote interesse van de doelgroep voor de laatste nieuwsfeiten over deze sporters, en de sport die zij uitoefenen. Om de nieuwsfeiten over de populaire sporten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep, is het belangrijk dat een website de doelgroep aanspreekt in hun eigen taal en op een op de doelgroep afgestemde manier. Dit houdt in dat er op websites die voor de doelgroep gericht zijn, veel beeldmateriaal en makkelijk scanbare teksten moeten staan. Dit zorgt ervoor dat de aandacht van de doelgroep gericht blijft op de site. Expert Rens Muller, Creative Director Digital Content van Veronica Magazine, noemde dit de ‘fun-factor’. Hiermee gaf hij aan dat het een belevenis moet zijn om op de site te kijken, een belevenis die de doelgroep uiteindelijk lang op de site houdt en regelmatig terug laat keren. Uit de panelgesprekken blijkt dat de doelgroep dit idee bevestigt. De leden van de doelgroep zijn actief op vele sociale media, en kijken veel naar filmpjes op Youtube. Daaruit voortvloeiend spraken zij dan ook uit dat er op een sportwebsite gericht op deze doelgroep, veel beeldmateriaal in de vorm van foto’s en filmpjes moest staan. Daarnaast gaven zij aan dat de onderwerpen die moeten worden behandeld, voornamelijk raakvlakken moeten hebben met de populairste sporten, zoals voetbal, tennis en hockey. Dit alles dus gepaard met film- en fotomateriaal wat de nieuwsberichten ondersteunt. SUMMARY

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2013
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk