De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Co-creaties: een onderzoek naar het gebruik van burgerjournalistiek door de NOS en de BBC tijdens grote nieuwgebeurtenissen

Rechten:

Co-creaties: een onderzoek naar het gebruik van burgerjournalistiek door de NOS en de BBC tijdens grote nieuwgebeurtenissen

Rechten:

Samenvatting

Burgerjournalisten zijn veelal incidentele journalisten, omdat zij journalistiek werk verrichten op het moment dat ze getuige zijn van een belangrijke gebeurtenis. De definitie van burgerjournalistiek die in deze scriptie is aangehouden, luidt als volgt: burgers die (incidenteel) journalistiek werk verrichten, door bijvoorbeeld nieuwswaardige informatie, foto’s en video’s te delen met publiek. Burgerjournalistiek ontstond als gevolg van vier ontwikkelingen: de stijging van het opleidingsniveau, de individualisering, de globalisering en de opkomst van het internet. Vooral in de laatste jaren heeft de technologische revolutie met de komst van weblogs, sociale media en smartphones een belangrijke rol gespeeld in het groter worden van burgerjournalistiek. Zaken als anonimiteit, diversiteit, gratis informatie, een teveel aan informatie, het wel of niet naleven van journalistieke codes en betrouwbaarheid spelen een belangrijke rol in de voor- en nadelen van burgerjournalistiek ten opzichte van beroepsjournalistiek. Laatstgenoemde is erg belangrijk nu burgerjournalistiek een steeds prominentere plek inneemt in het nieuwsaanbod. Uit dit onderzoek is gebleken dat het werk van burgerjournalisten doorgaans minder betrouwbaar is dan de content van beroepsjournalisten. Dit komt omdat burgerjournalisten vaak anoniem over nieuws berichten waardoor de bron niet te controleren is. Ook hanteren burgerjournalisten geen journalistieke codes. Burgerjournalistiek heeft invloed gehad op het werk van journalisten werkzaam bij de NOS tijdens de rellen in Haren op 21 september 2012 en op het werk van BBC-verslaggevers tijdens de rellen in Londen in 2011. Uit dit onderzoek blijkt dat de beïnvloeding van het werk van verslaggevers gezien kan worden in veelal dezelfde punten. Zo vergaarden journalisten informatie op een andere manier, namelijk door burgerjournalistiek als bron te gebruiken. Bovendien werden burgerjournalistieke bijdragen, zoals foto’s en video’s, gebruikt in de verslaggeving van de NOS en de BBC. Ook waren beroepsjournalisten actief op nieuwe media zoals Twitter en liveblogs, om mee te dingen in het informatieaanbod op deze platformen dat is ontstaan sinds de komst van burgerjournalistiek. Daarnaast maakten beroepsjournalisten veel gebruik van vox-pops (interviews met ooggetuigen) in reportages en nieuwsuitzendingen. Dit is sinds de komst van burgerjournalistiek erg populair. Tot slot lag de nadruk op analyse en nabesprekingen, omdat burgerjournalisten wel het eerste nieuws brachten, maar geen verdere informatie verstrekten Burgerjournalistiek heeft duidelijk invloed gehad op het werk van de verslaggever. Journalistiek anno 2013 is een samenwerking tussen beroepsjournalisten en burgerjournalisten. In deze samenwerking ligt de nadruk voor burgerjournalisten op het berichten van het eerste nieuws. De beroepsjournalist is nodig om burgerjournalistieke informatie te selecteren op relevantie, het nieuws te duiden en te publiceren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk