De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verdienmodellen voor opiniebladen

Rechten:

Verdienmodellen voor opiniebladen

Rechten:

Samenvatting

De laatste jaren heeft de consument een grotere verscheidenheid aan media tot zijn beschikking. Daar moeten uitgevers hun kanalen waarmee zij hun content aanbieden op aanpassen. Naast papieren tijdschriften speelt digitale content een steeds grotere rol maar in de praktijk blijkt het lastig om er een verdienmodel aan te koppelen. In dit rapport is de focus gelegd op de opinietijdschriften Elsevier, HP/De Tijd, Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer. De probleemstelling van dit onderzoek is: Wat is de beste manier van uitgeven van digitale content voor uitgeverijen van opinietijdschriften om geld te verdienen? Ten eerste zijn de ontwikkelingen in de uitgeefsector met deskresearch in kaart gebracht. Daaruit is gebleken dat de adaptatie van media-tablets enorm snel gaat, sneller dan dat de hype cycle van Gartner voorspelt. Steeds meer uitgeverijen overwegen overnames te doen buiten de uitgeefsector om zich te kunnen differentiëren en in te spelen op de verschuivingen in de branche. In Amerika wordt meer geëxperimenteerd met nieuwe manieren om met digitale content inkomsten te genereren. Zo is er de website Spot.Us die dit principe toepast op onderzoeksjournalistiek. Iedereen kan op hun website een idee voor een onderzoek plaatsen. Vervolgens kan een journalist daar een concrete opdracht van maken. Donateurs geven aan hoeveel ze willen doneren om die opdracht uit te laten voeren. Als er voldoende geld is verzameld, gaat de journalist aan de slag. Strategische aanpassingen zijn belangrijk om in te spelen op de veranderende behoeften van consumenten. Om de huidige businessmodellen van uitgeverijen te analyseren is het canvas businessmodel van Alexender Osterwalder toegepast. De elementen uit dit model die voor dit onderzoek zijn geanalyseerd zijn de waardepropositie, distributiekanalen en opbrengstenstromen. Door middel van case studies en interviews is gebleken dat voor de waardepropositie van opinietijdschriften veel achtergrondinformatie en unieke content van belang zijn. Voor de distributiekanalen geldt dat alle vier de bladen digitale kanalen in meer of mindere mate gebruiken om content te verspreiden. Online platforms spelen hierbij een grote rol. De opbrengstenstromen komen voor het grootste deel nog uit de verkoop van de papieren tijdschriften maar de opbrengsten uit mobiele diensten nemen sterk toe. De waardepropositie voor opinietijdschriften bestaat uit het aanbieden van veel uitgebreide informatie en achtergronden. De waardestrategie waar Elsevier in uitblinkt is customer intimacy waarmee zij de relatie met de lezers vooropstelt. Zij bieden met meerdere websites veel content aan voor hun gebruikers dat uitgebreid wordt met het organiseren van een evenement waar geld mee verdiend wordt. Voor Vrij Nederland geldt dat zij ook uitblinken in de waardestrategie customer intimacy. Zij bieden de lezers een uitgebreide online wijnwinkel aan waarin veel soorten wijn met duidelijke informatie wordt aangeboden. Zo creëren zij waarde voor de consument en genereren zij ook inkomsten. De Groene Amsterdammer presteert het best met de waardestrategie product leadership. De Groene is namelijk gericht op unieke informatie die niet massaal terug te vinden is in andere bladen of formats. De relatie met de lezers zou nog verbeterd kunnen worden door in te spelen op zo veel mogelijk thema’s rond de positionering van het blad. HP/De Tijd lijkt niet uit te blinken op een bepaalde waardestrategie. De dalende oplage laat zien dat zij de interesse van de doelgroep niet meer genoeg aanspreken en zich niet kunnen onderscheiden van de grootste concurrent Elsevier die sowieso een grotere oplage heeft dan HP/De Tijd. Zo kunnen er geen nieuwe initiatieven worden genomen om nieuwe lezers aan te trekken en inkomsten te genereren. Voor de vier geanalyseerde opiniebladen geldt dat abonnementen op de papieren tijdschriften voor het grootste deel verantwoordelijk zijn voor de opbrengstenstromen. Maar de inkomsten uit mobiele applicaties stijgen hard. De conclusie is dat er niet een beste verdienmodel bestaat maar dat er gekeken moet worden naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren voor digitale content. Opinietijdschriften zullen zich sterk op een niche moeten richten omdat mensen online vooral naar specifieke onderwerpen zoeken. Wanneer zij kwaliteit leveren en ook zo veel mogelijk op de interesse inspelen van de potentiële lezers heeft het meer kans dat het geld kan opbrengen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk