De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zonder vrienden, geen succes in crowdfunding

Rechten:

Zonder vrienden, geen succes in crowdfunding

Rechten:

Samenvatting

Creatieven en kunstenaars zijn als gevolg van de structurele bezuinigingen op kunst en cultuur genoodzaakt zich als ware ondernemers te gedragen. Om nog culturele projecten tot stand te brengen en financieringstekorten te kunnen dichten is crowdfunding een ideale en inmiddels veelgebruikte optie gebleken. Crowdfunding representeert de mogelijkheid om via een open oproep een vooraf bepaald bedrag bij elkaar te krijgen met behulp van een ongedefinieerd en groot netwerk van mensen. Deze oproep wordt veelvuldig geplaatst op online crowdfunding platforms, omdat je als projecthouder daarmee aansluit op een al bestaand en groter netwerk. De vraag is echter of dit argument voor crowdfunding projecten met een cultureel doel ook op gaat. Bereik je met culturele crowdfunding campagnes ook ‘onbekende’ donateurs en zo ja, hoe? Om het beïnvloedingsproces nader te onderzoek ga ik in mijn bachelorthesis in op de rol van eerstelijns donateurs. Zij bevinden zich in het offline netwerk van de projecthouder en bestaat voornamelijk uit vrienden, familieleden en andere kennissen. De hypothese die crowdfunding experts stellen is dat de eerste lijn, naast donateur, ook een belangrijke rol speelt als ambassadeur van een crowdfunding campagne. Volgens de two-step flowtheorie, die ook toe te passen is voor het verklaren van het beïnvloedingsproces bij een crowdfunding campagne, bereik je ‘onbekende’ donateurs via bepaalde opinieleiders. Via interpersoonlijke communicatie komt een attitudeverandering tot stand als er door het grote publiek voldoende vertrouwen is in de opinieleider. Kennis van het bericht, de persoonlijkheid van de opinieleider en de positie binnen een sociaal netwerk spelen hierbij een rol. Uit mijn onderzoek blijkt dat de two-step flowtheorie, het beïnvloeden van een ongedefinieerd en groot publiek via ambassadeurs, niet voor alle soort crowdfunding campagnes met een cultureel toepasbaar is. Bij culturele projecten met een individuele projecthouder blijkt het eerstelijns netwerk de grootste rol te vervullen als donateur. Zij doneren hoofdzakelijk vanuit altruïstische overwegingen, omdat ze het de projecthouder gunnen en vaak niet omdat ze zelf geïnteresseerd zijn in de uitkomst van het project. Er ontstaat nauwelijks een emotionele binding met het project, waardoor zij geen intrinsieke motivatie voelen het bericht te delen met hun eigen netwerk. Eerstelijns donateurs van culturele instellingen en organisaties hebben vaak al een emotionele binding met de verschillende activiteiten van de projecthouder. Het offline netwerk omvat ook al bestaande donateurs die bijvoorbeeld verenigd zijn in een vriendenstichting. Zij zijn intrinsiek gemotiveerd in de uitkomst en eerder geneigd het bericht te delen met hun eigen netwerk, waardoor zij in staat zijn invloed uit te oefenen op andermans donatiebeslissing. Hiermee benut je één van de marketingkansen die een crowdfunding campagne met zich meebrengt: het vergroten van het publieke draagvlak.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk