De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het toekomstperspectief van de OV-kunstkaart

Rechten:

Het toekomstperspectief van de OV-kunstkaart

Rechten:

Samenvatting

De OV-kunstkaart is een initiatief van Mediamatic waarbij nu zowel de Stichting Mediamatic als Mediamatic Lab betrokken zijn. Het project is tot stand gekomen door ontwikkelingen van diverse interactieve media die Mediamatic Lab ontwikkelt en is een nieuw alternatief dat is voortgevloeid uit de al bestaande technieken waar Mediamatic mee werkt. Met de OV-kunstkaart wil Mediamatic een landelijk en cultuur breed netwerk op zetten, bestaande uit Nederlandse culturele instellingen en hun bezoekers. Dit (online) netwerk wordt opgebouwd door het gebruik van de OV-chipkaart. Bij de deelnemende organisaties kunnen bezoekers hun OV-chipkaart activeren. Tijdens deze activatie wordt de OV-kunstkaart functie toegevoegd aan de OV-chipkaart. Met de OV-kunstkaart kunnen bezoekers actief meedoen met kunst en cultuur en hun waardering voor bijvoorbeeld een schilderij of een culturele instelling aangeven. De OV-kunstkaart is een vorm van social media marketing dat voor culturele instellingen een interactieve aanvulling op hun huidige marketing en communicatieplan biedt. Vorig jaar werd de OV-kunstkaart voor het eerst gepromoot tijdens de pilots van het project op de Uitmarkt en het Concertgebouw Open (2012). Nu de basis van de OV-kunstkaart staat en een eerste groep gebruikers is aangetrokken, bevindt het project zich nu in fase twee. Tijdens deze fase wordt nagedacht over mogelijke uitbreidingen van de functionaliteiten van de OV-kunstkaart. De doelstelling van dit afstudeeronderzoek is daarom een advies te ontwikkelen, waarbij duidelijk wordt met welke aanvullende mediaproducten het merk OV-kunstkaart versterkt kan worden. Dit adviesrapport richt zich op het toekomstperspectief van de OV-kunstkaart. Hier zal vervolgens uit blijken wat partners, culturele instellingen en hun publiek wensen voor verdere deelname aan het project. De probleemstelling luidt dan ook als volgt: “Welke aanvullende mediaproducten kunnen het merk OV-kunstkaart versterken, waardoor partners, culturele instellingen en hun publiek bereid zijn deel te nemen aan het project?” Deze alternatieven mediaproducten moeten het huidige aanbod dus gaan versterken. De mediaproducten kunnen op zichzelf staan, maar kunnen ook ontstaan uit samenwerkingen met partners. Om tot een advies te kunnen komen en de achterliggende gedachten van culturele instellingen, hun bezoekers en Mediamatic over de OV-kunstkaart te achterhalen, zijn er meerdere onderzoeksmethoden gebruikt. Naast het literatuuronderzoek is er met de musea gesproken, die deelnamen aan de pilots. Ook zijn er enquêtes gecommuniceerd, waar in het resultatenhoofdstuk de eigenschappen en visies van het culturele publiek naar voren komen. Tevens is er een panelgesprek onder vier OV-kunstkaartgebruikers gehouden om bevestiging te kunnen krijgen op de antwoorden uit de enquêtes. Hierdoor kunnen er betrouwbare uitspraken over de ‘OV-kunstkaartgebruikers’ gedaan worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk