De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Overleven in het overvolle schap. Tips voor de ideale Libelle cover

Rechten:

Overleven in het overvolle schap. Tips voor de ideale Libelle cover

Rechten:

Samenvatting

In dit adviesrapport is antwoord gegeven op de probleemstelling ‘Aan welke voorwaarden moet een cover voldoen om de doelgroep, in een vergelijkingssituatie met Margriet, te laten kiezen voor Libelle?’. Door middel van deskresearch en fieldresearch, in de vorm van een observatie en een quasi-experiment, is er meer inzicht verkregen in de manier om de ‘ideale cover’ te maken. De economische crisis waar Nederland in zit, raakt verschillende branches. Over het algemeen gaat het ook niet al te voortvarend in de tijdschriftenbranche. Steeds meer print wordt omgezet in digitaal, steeds minder mensen kopen een tijdschrift of zijn abonnee en er wordt steeds minder geadverteerd. (Mediafacts, 2012) Dit zorgt ervoor dat er steeds minder inkomsten binnenkomen bij de uitgeverijen en hierdoor ontstaat er een heuse concurrentiestrijd. De tijdschriften moeten meer bereiken met minder middelen. Ook Libelle voert deze strijd. Omdat Libelle al jaren een van de grootste spelers is op de markt van de vrouwenweekbladen, wil zij deze positie behouden. Het liefst zou Libelle haar grootste concurrent, Margriet, achter zich laten en alle losse kopers, die hun keuze beperken tussen Libelle en Margriet, aan zich binden. Maar hoe kan Libelle dit doen? Uit uitgebreid deskresearch en fieldresearch, in de vorm van een observatie in een verkooppunt van Libelle, Bruna vestiging in Huizen, zijn veel tips naar voren gekomen. Deze zijn te vinden in Hoofdstuk 8 Resultaten deskresearch. In Hoofdstuk 9 Resultaten observatie zijn de tips voortgekomen uit de observatie te vinden. Aan de hand van de tips uit deskresearch en de tips uit de observatie zijn vier covers ontworpen. Deze covers zijn gebruikt voor het quasi-experiment, de online enquête. Een meer uitgebreide lijst met tips van de observatie is te vinden in bijlage VI. De vier experimentele covers zijn te vinden in bijlage VII tot en met bijlage X. De online enquête is verspreid onder Libelle en Margriet-lezeressen. Uit deskresearch en fieldresearch, waaronder een observatie en een quasi-experiment, is een aantal tips voor de opdrachtgever voortgekomen. 

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2013
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk